Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Odraz reformních myšlenek v českém pokusnictví 20. let
Gustav Adolf Lindner, T.G.M., Fr. Drtina, Fr. Krejčí, Fr. Čáda, O. Kádner – otvírali cestu pozitivismu, iniciovali pedagogický ruch a šířili reformní myšlenky.
Výrazně protiherbartovsky byli zaměřeni Josef Úlehla a Otokar Chlup, kteří se snažili spojovat reformní myšlenky s odkazem J.A.K. Chtěli jednotnou vnitřně diferencovanou školu, určitou volnost, hlavně v prvních letech školní docházky.
Dva hlavní zřetele:
požadavek naprosté svobody dítěte - Úlehla, Hrejsová, Bakule, Mužík, Dům dětí v Krnsku (pro sirotky legionářů z 1. světové války, princip lásky),
požadavek zřetele ke společenskému prostředí - Holešovice (pokusná pracovní škola),
Kladno, Jedličkův ústav v Praze, Brno- Husovice (Domov lásky a radosti pro dívčí měštanku).
Všichni dosahovali obdivuhodných výsledků, které však byly spjaty s výjimečností a silou jejich osobnosti. Vzdělávací programy neurčité. Teorie většinou nulová, málo využitelných námětů a návodů. Malý vliv na rozvoj školství.
9. Organizace a řízení vzdělávacího systému v ČR. Základní právní normy řízení výchovy a vzdělávání v ČR. ( Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Školský zákon č. 561/2004 Sb. Zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících). Rámcový vzdělávací program pro ZŠ (klíčové kompetence žáků, vzdělávací oblasti, průřezová témata).
Nejvyšším odpovědným článkem řízení školství je MŠMT.
Nižším článkem jsou krajské úřady a obce. Tyto mají funkci koncepční a zřizovatelskou.
Na nejnižším stupni stojí vedení škol. Všechny školy mají právní subjektivitu.
Práva a povinnosti uvedených institucí jsou dána legislativou. V současnosti je to Zákonem o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání – školským zákonem č. 561/ 2004 Sb.
Ten vychází z Národního programu rozvoje vzdělávání (Bílá kniha). To je klíčový vládní strategický dokument, definující základní vývojové trendy v oblasti školství a vzdělávání ve střednědobém horizontu. Bílá kniha je ucelený programový koncept, z něhož budou odvozována konkrétní opatření vlády a resortu školství v následujících letech. Jde o ucelenou vizi rozvoje vzdělávání v ČR.
Jaké jsou cíle vzdělávání podle Bílé knihy?
Tento dokument definoval 6 hl. cílů vzdělání:
realizace celoživotního učení pro všechny, přizpůsobování vzdělávacích a studijních programů potřebám života ve společnosti, monitorování a hodnocení kvality a efektivity vzdělávání, podpora vnitřní proměny a otevřenosti vzdělávacích institucí, proměna role a profesní perspektivy pedagogických a akademických pracovníků, přechod od centralizovaného řízení k odpovědnému spolurozhodování.
rozvoj lidské individuality
zprostředkování historicky vzniklé kultury společnosti = uchování, a rozvíjení národní, jazykové a kulturní identity
výchova k ochraně životního prostředí ve smyslu zajištění udržitelného rozvoje společnosti
posilování soudržnosti společnosti, zajištění rovného přístupu ke vzdělávání, výchova k lidským právům a multikulturalitě
podpora demokracie a občanské společnosti
výchova k partnerství, spolupráci a solidaritě v evropské i globalizující se společnosti
zvyšování konkurenceschopnosti ekonomiky a prosperity společnosti
zvyšování zaměstnatelnosti