Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Odraz reformních myšlenek v českém pokusnictví 20. let

Gustav Adolf Lindner, T.G.M., Fr. Drtina, Fr. Krejčí, Fr. Čáda, O. Kádner – otvírali cestu pozitivismu, iniciovali pedagogický ruch a šířili reformní myšlenky.

Výrazně protiherbartovsky byli zaměřeni Josef Úlehla a Otokar Chlup, kteří se snažili spojovat reformní myšlenky s odkazem J.A.K. Chtěli jednotnou vnitřně diferencovanou školu, určitou volnost, hlavně v prvních letech školní docházky.

Dva hlavní zřetele:

  1. požadavek naprosté svobody dítěte - Úlehla, Hrejsová, Bakule, Mužík, Dům dětí v Krnsku (pro sirotky legionářů z 1. světové války, princip lásky),

  2. požadavek zřetele ke společenskému prostředí - Holešovice (pokusná pracovní škola),

Kladno, Jedličkův ústav v Praze, Brno- Husovice (Domov lásky a radosti pro dívčí měštanku).

Všichni dosahovali obdivuhodných výsledků, které však byly spjaty s výjimečností a silou jejich osobnosti. Vzdělávací programy neurčité. Teorie většinou nulová, málo využitelných námětů a návodů. Malý vliv na rozvoj školství.

9. Organizace a řízení vzdělávacího systému v ČR. Základní právní normy řízení výchovy a vzdělávání v ČR. ( Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Školský zákon č. 561/2004 Sb. Zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících). Rámcový vzdělávací program pro ZŠ (klíčové kompetence žáků, vzdělávací oblasti, průřezová témata).

Nejvyšším odpovědným článkem řízení školství je MŠMT.

Nižším článkem jsou krajské úřady a obce. Tyto mají funkci koncepční a zřizovatelskou.

Na nejnižším stupni stojí vedení škol. Všechny školy mají právní subjektivitu.

Práva a povinnosti uvedených institucí jsou dána legislativou. V současnosti je to Zákonem o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání – školským zákonem č. 561/ 2004 Sb.

Ten vychází z Národního programu rozvoje vzdělávání (Bílá kniha). To je klíčový vládní strategický dokument, definující základní vývojové trendy v oblasti školství a vzdělávání ve střednědobém horizontu. Bílá kniha je ucelený programový koncept, z něhož budou odvozována konkrétní opatření vlády a resortu školství v následujících letech. Jde o ucelenou vizi rozvoje vzdělávání v ČR.

Jaké jsou cíle vzdělávání podle Bílé knihy?

Tento dokument definoval 6 hl. cílů vzdělání:

  • realizace celoživotního učení pro všechny, přizpůsobování vzdělávacích a studijních programů potřebám života ve společnosti, monitorování a hodnocení kvality a efektivity vzdělávání, podpora vnitřní proměny a otevřenosti vzdělávacích institucí, proměna role a profesní perspektivy pedagogických a akademických pracovníků, přechod od centralizovaného řízení k odpovědnému spolurozhodování.

  • rozvoj lidské individuality

  • zprostředkování historicky vzniklé kultury společnosti = uchování, a rozvíjení národní, jazykové a kulturní identity

  • výchova k ochraně životního prostředí ve smyslu zajištění udržitelného rozvoje společnosti

  • posilování soudržnosti společnosti, zajištění rovného přístupu ke vzdělávání, výchova k lidským právům a multikulturalitě

  • podpora demokracie a občanské společnosti

  • výchova k partnerství, spolupráci a solidaritě v evropské i globalizující se společnosti

  • zvyšování konkurenceschopnosti ekonomiky a prosperity společnosti

  • zvyšování zaměstnatelnosti

Témata, do kterých materiál patří