Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Z této kritiky vyplynuly typické inovační záměry: - komplexní rozvoj osobnosti – stránka citová, volní,…

  • nahradit dosavadní školu učení novou tvůrčí školou

  • posílení výchov – pracovní, estetická, tělesná,…

  • snaha o posílení mravní výchovy

  • formy skupinové a individuální výchovy

  • posílení úlohy hry

  • členění žáků podle zájmů

  • snaha nahradit autoritativní vztah vztahem partnerským

Od počátku dvacátého století se rozvíjí v mezinárodním měřítku komplexní hnutí označované obvykle jako pedagogický reformismus.

Pedagogický reformismus:

kritika pedagogiky a školy na přelomu 19./20. století

reformisté to chtěli změnit

Teoretická východiska evropského reformismu:

  • Rosseauovy myšlenky (o přirozenosti a svobodě ve výchově), 1. kritika státní školy

  • Spencerův pozitivismus (idea praktického a pro život prospěšného vzdělání,

  • Tolstého koncepce volné školy - – škola založená na motivaci; aktivnost, citovost, rozvoj kreativity

  • dynamická pedagogika E.L. Thorndika,

  • pedagogika Decrolyho

  • americká pragmatická filozofie a pedagogický instrumentalismus Johna Deweye.

V řadách reformistů stojí například:

Ellen Keyová (1849-1926) – švédská pedagožka, spisovatelka, průkopnice ženského hnutí. Její spis Století dítěte se stal programovým bestsellerem hnutí.

Maria Montessoriová (1870-1952) – italská pedagožka, lékařka a zakladatelka individuálního systému předškolní výchovy

- posílení individuálních výchovných cílů a nové pojetí cílů sociálních, školní výchova jako rozvoj individua

- dítě centrum výchovy (např. Elen Keyová); podobné J. J. Rousseauovi – dělat jen to, co dítě chce

- stát přes školu ovlivňuje žáky

Pragmatická pedagogika je chápána jako progresivní pedagogika = permanentní růst ve smyslu neustálé přestavby „přetavování“ zkušenosti. Vědomosti mají funkci nástroje, instrumentu, vedoucího ke zvládání praxe. Proto ve vyučování hlavně praktická pracovní činnost, řešení problémů, tím získávání zkušeností a současně učení.

Představitel-

John Dewey (1859-1952)

  • typické americké přístupy k výchově (už Franklin a Jefferson)

  • spis Škola a společnost: cíl výchovy = příprava na život

  • chce spojit školu se životem

  • Dewey a jeho žáci vytvořili nový vyučovací systém tzv. projektové vyučování

  • Projekt = komplexní pracovní úkol, při jehož řešení si žáci osvojují potřebné vědomosti a dovednosti

  • Žáci pracují v dílně, v laboratoři, na školním pozemku, v kuchyni apod. V pracovním procesu pak žáci narážejí na obtíže a o jejich překonávání se musí poučit (v knihovně, muzeu,…). Na základě teoretického poučení pak praktický úkol dokončí. Jde tedy o nový vztah teorie a praxe.

Reformismu byl blízký příbuzný směr — experimentální pedagogika,vycházející především ze snahy o přesná měření edukačního procesu,a to v rovině vstupů i výstupů na bázi různých testů a jejich vyhodnocení.

Témata, do kterých materiál patří