Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Z této kritiky vyplynuly typické inovační záměry: - komplexní rozvoj osobnosti – stránka citová, volní,…
nahradit dosavadní školu učení novou tvůrčí školou
posílení výchov – pracovní, estetická, tělesná,…
snaha o posílení mravní výchovy
formy skupinové a individuální výchovy
posílení úlohy hry
členění žáků podle zájmů
snaha nahradit autoritativní vztah vztahem partnerským
Od počátku dvacátého století se rozvíjí v mezinárodním měřítku komplexní hnutí označované obvykle jako pedagogický reformismus.
Pedagogický reformismus:
kritika pedagogiky a školy na přelomu 19./20. století
reformisté to chtěli změnit
Teoretická východiska evropského reformismu:
Rosseauovy myšlenky (o přirozenosti a svobodě ve výchově), 1. kritika státní školy
Spencerův pozitivismus (idea praktického a pro život prospěšného vzdělání,
Tolstého koncepce volné školy - – škola založená na motivaci; aktivnost, citovost, rozvoj kreativity
dynamická pedagogika E.L. Thorndika,
pedagogika Decrolyho
americká pragmatická filozofie a pedagogický instrumentalismus Johna Deweye.
V řadách reformistů stojí například:
Ellen Keyová (1849-1926) – švédská pedagožka, spisovatelka, průkopnice ženského hnutí. Její spis Století dítěte se stal programovým bestsellerem hnutí.
Maria Montessoriová (1870-1952) – italská pedagožka, lékařka a zakladatelka individuálního systému předškolní výchovy
- posílení individuálních výchovných cílů a nové pojetí cílů sociálních, školní výchova jako rozvoj individua
- dítě centrum výchovy (např. Elen Keyová); podobné J. J. Rousseauovi – dělat jen to, co dítě chce
- stát přes školu ovlivňuje žáky
Pragmatická pedagogika je chápána jako progresivní pedagogika = permanentní růst ve smyslu neustálé přestavby „přetavování“ zkušenosti. Vědomosti mají funkci nástroje, instrumentu, vedoucího ke zvládání praxe. Proto ve vyučování hlavně praktická pracovní činnost, řešení problémů, tím získávání zkušeností a současně učení.
Představitel-
John Dewey (1859-1952)
typické americké přístupy k výchově (už Franklin a Jefferson)
spis Škola a společnost: cíl výchovy = příprava na život
chce spojit školu se životem
Dewey a jeho žáci vytvořili nový vyučovací systém tzv. projektové vyučování
Projekt = komplexní pracovní úkol, při jehož řešení si žáci osvojují potřebné vědomosti a dovednosti
Žáci pracují v dílně, v laboratoři, na školním pozemku, v kuchyni apod. V pracovním procesu pak žáci narážejí na obtíže a o jejich překonávání se musí poučit (v knihovně, muzeu,…). Na základě teoretického poučení pak praktický úkol dokončí. Jde tedy o nový vztah teorie a praxe.
Reformismu byl blízký příbuzný směr — experimentální pedagogika,vycházející především ze snahy o přesná měření edukačního procesu,a to v rovině vstupů i výstupů na bázi různých testů a jejich vyhodnocení.