Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
odmítá jednostranný racionalismus a intelektualismus, zdůrazňuje bohatství života s city a vztahem k přírodě
Johann Heinrich Pestalozzi (12. ledna 1746 – 17. února, 1827)
byl významným švýcarským pedagogem, edukačním reformátorem, filozof, filantrop, politik a školní a sociální reformátor.
Po Komenském se jedná o jednu z nejvýznamnějších postav moderní světové pedagogiky.
Hlavním cílem jeho myšlenek bylo, „posilovat člověka“ a přinést mu jen to, „co mu může pomoci“.
Zřetel kladl obzvláště na základní vzdělávání dětí, které by mělo započít již před začátkem školní docházky v samotné rodině.
Dítě si mělo osvojit základní intelektuální, řemeslné, mravní a náboženské hodnoty a tím mělo docházet k všestrannému a harmonickému rozvoji jeho osobnosti.
Své ped. představy systematicky vyložil v roce 1801 ve své knize Jak Gertruda učí své děti.
Svou knihu postavil na dřívějších záznamech z chudobince.
Obsah jeho četných politických a pedagogických spisů zní zastarale, ale je stále aktuální.
Mnoho Pestalozziho základních myšlenek můžeme nalézt i v moderní pedagogice.
Johann Friedrich HERBART (1776 – 1841) – Německo
- německý filozof, psycholog a pedagog
- analyzoval v.-v. proces, a tím hodně ovlivnil vých. praxi
- jeho pojetí pedagogiky je založeno především na etice, která pomáhá určit výchovné cíle
- výchovné cíle rozlišuje Herbart na nezbytné (pevný charakter, rozvoj aktivnosti a mnohostranných zájmů) a možné (vztahují se ke konkrétnímu povolání)
- současná německá pedagogika odhaluje u Herbarta myšlenky, které jsou i dnes aktuální – nedostatek pedagogické svobody, příliš velký počet žáků ve třídě a nemožnost skutečného výchovného vyučování v podmínkách formalizované výuky
- proces výchovy člení do tří oblastí:
vedení = regulace současného chování j.(autorita + láska k žákovi)
vyučování - 4 fáze: jasnost, asociace, systém, metoda (využití v praxi)
mravní výchova - vnitřní svoboda, právo, spravedlnost atd., velký důraz
- kritizoval (i dnešní) nedostatky škol - hodně žáků ve třídě, formalizovaná výuka --- vychovatel by měl být spojovatelem mezi školní a rodinou výchovou
Konstantin Dmitrijevič Ušinskij, (1824 - 1871)
byl ruský učitel a pedagogický teoretik.
Je považován za zakladatele ruské pedagogiky a ruské národní školy.
Rozpracoval teorii vyučovacích principů.
Prosazoval požadavek výuky v mateřském jazyce a národní ráz výchovy.
Vysoce cenil vliv práce na formování charakteru člověka.
Cílem výchovy je podle jeho názoru člověk, který žije pro zájmy společnosti a je hluboce mravný. Důraz kladl na výchovný charakter vyučování a vedoucí roli učitele.
Byl zastáncem názoru, že vztah učitele k dítěti by měl být humánním.
1. významnou kniha - O kamerálním vzdělání.