Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Na rozhodování o obsahu vzdělání se podílejí všichni zainteresovaní (odborníci, pedagogové, rodiče,
děti), je integrován do smysluplných celků a důraz je kladen na osvojení klíčových kompetencí.
Nové poznatky jsou nástrojem k porozumění sobě i okolnímu světu, děti si je budují samy, učitelé jsou
partnery podporující učení a nabízející práci s mnoha zdroji.
Pravidla pro práci a chování ve třídě tvoří učitel společně s dětmi, každý nese odpovědnost za své
chování a učitelé jsou „průvodci“ na cestě za vzděláním, kteří dítě respektují.
Dítě je chápáno jako aktivní tvůrce a samostatně myslící bytost, která si konstruuje vlastní poznávání
na základě svých zkušeností svým vlastním způsobem.
Učitel nabízí dětem možnost práce různým způsobem, respektuje jejich individuální rozdíly, děti
mohou pracovat individuálně, ve dvojicích, ve skupinách. Mají možnost si pomáhat a spolupracovat.
Rodiče jsou považováni za partnery učitele, jsou ve škole vždy vítání a očekává se jejich účast na
školním vzdělávání
alternativní výchovně vzdělávací koncepce
alternativní výchova:
obecný termín označující takové školní vzdělávání, které je odlišné od vzdělávání nabízeného státem nebo jinými tradičními institucemi
znaky alternativní výchovy:
přátelský vztah mezi učitelem a dítětem, ochota a schopnost učitele pozitivně děti motivovat, podporovat jejich kvality i originalitu a respektovat vývojové zvláštnosti (chyba je stupeň učení, ne přestupek)
spolupráce s rodinou dítěte (učitel zná možnosti pedagogiky, rodiče nejlépe své děti)
co nejaktivnější zapojení dítěte ve výuce, podpora spolupráce a rozvoj komunikace
pěstování odpovědnosti spoluúčastí dětí na rozhodování
propojování předmětů (k pochopení souvislostí a využitelnosti poznatků)
prostředí je uzpůsobeno dětem (pomůcky snadno přístupné v nízkých policích, dětská výzdoba)
vyučování bez zvonění, ale podle momentálního zaujetí či únavy dětí (proč končit uprostřed zajímavé činnosti a proč nedopřát oddech tam, kde je třeba)
slovní hodnocení
druhy alternativních škol a programů:
Waldorfská, Montessori ,Daltonská, Jenský plán, Winnetská soustava, Freinetova moderní škola, Začít spolu, Zdravá škola, Dokážu to, Integrovaná tematická výuka, Domácí vzdělávání, Projektové vyučování, Otevřené vyučování, Čtením a psaním ke kritickému myšlení, Škola hrou, Komunitní školy
otevřené vyučování:
v užším slova smyslu označení organizační formy vyučování, při které žák přebírá ve zvýšené míře zodpovědnost za plánování vlastního učení, umožňuje přizpůsobit tempo práce individuálním potřebám žáků a napomáhá vnitřní diferenciaci
komunitní škola:
škola se vzdělávacími aktivitami v rámci komunity, především v těch zemích, kde komunita představuje i organizační samosprávnou jednotu.