Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha MŠMT 2001)
dokument obecného charakteru
pro 6 států – Polsko, Rakousko, Maďarsko, Bulharsko, Slovensko a Českou republiku
Národní program rozvoje vzdělávání schválil hlavní cíle vzdělávací politiky, které se staly východiskem koncepce vzd.a rozvoje vzdělávací soustavy v ČR.
Jde o systémový projekt formulující myšlenková východiska, obecné záměry a rozvojové programy, které mají být směrodatné pro vývoj vzdělávání
Jaké jsou cíle vzdělávání podle Bílé knihy?
Tento dokument definoval 6 hl. cílů vzdělání:
-realizace celoživotního učení pro všechny,
- rozvoj lidské individuality
- zprostředkování historicky vzniklé kultury společnosti = uchování, a rozvíjení národní, jazykové a kulturní identity
- výchova k ochraně životního prostředí ve smyslu zajištění udržitelného rozvoje společnosti
- posilování soudržnosti společnosti, zajištění rovného přístupu ke vzdělávání, výchova k lidským právům a multikulturalitě
- podpora demokracie a občanské společnosti
- výchova k partnerství, spolupráci a solidaritě v evropské i globalizující se společnosti
- zvyšování konkurenceschopnosti ekonomiky a prosperity společnosti
- zvyšování zaměstnatelnosti
Rámcové vzdělávací programy:
RVP je státem stanovený závazný pedagogický dokument, který
vymezuje konkrétní cíle, formy, délku a povinný obsah vzdělávání, a to všeobecného a odborného podle zaměření daného oboru vzdělání,
jeho organizační uspořádání,
profesní profil,
podmínky průběhu a ukončování vzdělávání a
zásady pro tvorbu ŠVP, jakož i
podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
vycházejí z nové strategie vzdělávání, která zdůrazňuje klíčové kompetence, jejich provázanost se vzdělávacím obsahem a uplatnění získaných vědomostí a dovedností v praktickém životě
vycházejí z koncepce celoživotního učení
formulují očekávanou úroveň vzdělání stanovenou pro všechny absolventy jednotlivých etap vzdělávání
podporují pedagogickou autonomii škol a profesní odpovědnost učitelů za výsledky vzdělávání
Školní vzdělávací program
ŠVP si vytváří každá škola podle zásad stanovených v příslušném RVP. Pro tvorbu ŠVP mohou školy využít tzv. Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů, který je vytvářen ke každému RVP. Manuál seznamuje s postupem tvorby ŠVP a uvádí způsoby zpracování jednotlivých částí ŠVP s konkrétními příklady.
Možnosti ŠVP –
Učitelé mohou:
profilovat svoji školu a tím ji odlišit od jiných škol
formulovat vlastní představy o podobě vzdělávání na své škole
odbourat zbytečné duplicity v obsahu učiva
lépe spolupracovat při mezioborovém vzdělávání
posílit týmového ducha pedagogického sboru
učit kreativně