Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha MŠMT 2001)

  • dokument obecného charakteru

  • pro 6 států – Polsko, Rakousko, Maďarsko, Bulharsko, Slovensko a Českou republiku

Národní program rozvoje vzdělávání schválil hlavní cíle vzdělávací politiky, které se staly východiskem koncepce vzd.a rozvoje vzdělávací soustavy v ČR.

Jde o systémový projekt formulující myšlenková východiska, obecné záměry a rozvojové programy, které mají být směrodatné pro vývoj vzdělávání

Jaké jsou cíle vzdělávání podle Bílé knihy?

Tento dokument definoval 6 hl. cílů vzdělání:

-realizace celoživotního učení pro všechny,

- rozvoj lidské individuality

- zprostředkování historicky vzniklé kultury společnosti = uchování, a rozvíjení národní, jazykové a kulturní identity

- výchova k ochraně životního prostředí ve smyslu zajištění udržitelného rozvoje společnosti

- posilování soudržnosti společnosti, zajištění rovného přístupu ke vzdělávání, výchova k lidským právům a multikulturalitě

- podpora demokracie a občanské společnosti

- výchova k partnerství, spolupráci a solidaritě v evropské i globalizující se společnosti

- zvyšování konkurenceschopnosti ekonomiky a prosperity společnosti

- zvyšování zaměstnatelnosti

Rámcové vzdělávací programy:

RVP je státem stanovený závazný pedagogický dokument, který

  • vymezuje konkrétní cíle, formy, délku a povinný obsah vzdělávání, a to všeobecného a odborného podle zaměření daného oboru vzdělání,

  • jeho organizační uspořádání,

  • profesní profil,

  • podmínky průběhu a ukončování vzdělávání a

  • zásady pro tvorbu ŠVP, jakož i

  • podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

  • vycházejí z nové strategie vzdělávání, která zdůrazňuje klíčové kompetence, jejich provázanost se vzdělávacím obsahem a uplatnění získaných vědomostí a dovedností v praktickém životě

  • vycházejí z koncepce celoživotního učení

  • formulují očekávanou úroveň vzdělání stanovenou pro všechny absolventy jednotlivých etap vzdělávání

  • podporují pedagogickou autonomii škol a profesní odpovědnost učitelů za výsledky vzdělávání

Školní vzdělávací program

ŠVP si vytváří každá škola podle zásad stanovených v příslušném RVP. Pro tvorbu ŠVP mohou školy využít tzv. Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů, který je vytvářen ke každému RVP. Manuál seznamuje s postupem tvorby ŠVP a uvádí způsoby zpracování jednotlivých částí ŠVP s konkrétními příklady.

Možnosti ŠVP –

Učitelé mohou:

profilovat svoji školu a tím ji odlišit od jiných škol

formulovat vlastní představy o podobě vzdělávání na své škole

odbourat zbytečné duplicity v obsahu učiva

lépe spolupracovat při mezioborovém vzdělávání

posílit týmového ducha pedagogického sboru

učit kreativně

Témata, do kterých materiál patří