Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Názorné a praktické vyučovací metody. Celkový přehled, specifika jednotlivých metod. Podmínky pro jejich tvořivé uplatnění ve škole.
Problémová metoda a problémové vyučování. Projektová výuka. Kooperativní učení.. Rozvíjení aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Čtením a psaním ke kritickému myšlení.
Organizace výuky. Organizační formy vyučování; vyučovací jednotka (hodina), její výstavba a podoby. Hromadná, skupinová a individualizovaná výuka. Domácí příprava žáků na vyučování a domácí úkoly.
Zjišťování výsledků výuky, zkoušky a didaktické testy. Hodnocení a klasifikace žáků. Hodnocení formativní a sumativní, známkování a slovní hodnocení. Školní “úspěch“ a “neúspěch“ žáků.
Pedagogická diagnostika, její oblasti a metody, vztah k psychologické diagnostice. Diagnostická práce učitele, jeho spolupráce s rodiči a pedagogicko-psychologickou poradnou. Autodiagnostika učitele a její zdroje.
Diferenciace a individualizace ve vyučování a vzdělávání. Práce s talentovanými a zaostávajícími žáky Možnosti diferencované výuky v současné škole. Podmínky individuálního přístupu k žákům.
Pedagogika (pais = dítě, agein = vésti)
= systematická věda o výchově mládeže i dospělých.
Předmět zkoumání – výchova
Pedagogika - analyzuje výchovný proces
- zkoumá jeho zákonitosti a definuje podmínky úspěšné a účinné VV práce
- ve světě doposud neexistuje jednotné pojetí pedagogiky (různá pojetí se dělí podle autorů, podle toho z jaké teoretické koncepce vycházejí,…prostě co člověk a skoro i co místo, tak to jiné pojetí..) a ani není jednotná terminologie ústředních pojmů
- v jednom chápání jde o výchovu v lidské společnosti,
- v dalším o interakci mezi učitelem a žákem,
- další vysvětluje jevy učení a vyučování,…
Metody zkoumání – specifické metody k poznávání předmětu vědy (soubor všech metod = metod instrumentálních, věda o V-V metodách = metodologie)
Vznik, prameny poznatků :
pedagogika, jako vědní obor se začala vytvářet v době, kdy výchova začala hrát v životě společnosti důležitou úlohu a kdy vznikla potřeba vytvořit výchovně vzdělávací instituce
zobecnění praktických pedagogických zkušeností existovalo i prvobytně pospolné společnosti
v otrokářské společnosti lze mluvit o konkrétnějším utváření pedagogického myšlení
ve starém Řecku a Římě – soustavy pedagogických názorů na hlavní otázky výchovy a vyučování
pedagogika se zprvu rozvíjela v rámci filozofie, postupně se začala formovat jako samostatný poznatkový obor
Základní disciplíny a jejich zaměření
• dějiny pedagogiky, výchovy a školy (všeobecné dějiny výchovy, národní dějiny výchovy, dějiny školství všeobecné i národní)
• srovnávací (komparativní) pedagogika (v různých zemích, státech, různé metody,..)