Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Názorné a praktické vyučovací metody. Celkový přehled, specifika jednotlivých metod. Podmínky pro jejich tvořivé uplatnění ve škole.

Problémová metoda a problémové vyučování. Projektová výuka. Kooperativní učení.. Rozvíjení aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Čtením a psaním ke kritickému myšlení.

Organizace výuky. Organizační formy vyučování; vyučovací jednotka (hodina), její výstavba a podoby. Hromadná, skupinová a individualizovaná výuka. Domácí příprava žáků na vyučování a domácí úkoly.

Zjišťování výsledků výuky, zkoušky a didaktické testy. Hodnocení a klasifikace žáků. Hodnocení formativní a sumativní, známkování a slovní hodnocení. Školní “úspěch“ a “neúspěch“ žáků.

Pedagogická diagnostika, její oblasti a metody, vztah k psychologické diagnostice. Diagnostická práce učitele, jeho spolupráce s rodiči a pedagogicko-psychologickou poradnou. Autodiagnostika učitele a její zdroje.

Diferenciace a individualizace ve vyučování a vzdělávání. Práce s talentovanými a zaostávajícími žáky Možnosti diferencované výuky v současné škole. Podmínky individuálního přístupu k žákům.

Pedagogika (pais = dítě, agein = vésti)

= systematická věda o výchově mládeže i dospělých.

Předmět zkoumání – výchova

Pedagogika - analyzuje výchovný proces

- zkoumá jeho zákonitosti a definuje podmínky úspěšné a účinné VV práce

- ve světě doposud neexistuje jednotné pojetí pedagogiky (různá pojetí se dělí podle autorů, podle toho z jaké teoretické koncepce vycházejí,…prostě co člověk a skoro i co místo, tak to jiné pojetí..) a ani není jednotná terminologie ústředních pojmů

- v jednom chápání jde o výchovu v lidské společnosti,

- v dalším o interakci mezi učitelem a žákem,

- další vysvětluje jevy učení a vyučování,…

Metody zkoumání – specifické metody k poznávání předmětu vědy (soubor všech metod = metod instrumentálních, věda o V-V metodách = metodologie)

Vznik, prameny poznatků :

  • pedagogika, jako vědní obor se začala vytvářet v době, kdy výchova začala hrát v životě společnosti důležitou úlohu a kdy vznikla potřeba vytvořit výchovně vzdělávací instituce

  • zobecnění praktických pedagogických zkušeností existovalo i prvobytně pospolné společnosti

  • v otrokářské společnosti lze mluvit o konkrétnějším utváření pedagogického myšlení

  • ve starém Řecku a Římě – soustavy pedagogických názorů na hlavní otázky výchovy a vyučování

  • pedagogika se zprvu rozvíjela v rámci filozofie, postupně se začala formovat jako samostatný poznatkový obor

Základní disciplíny a jejich zaměření

dějiny pedagogiky, výchovy a školy (všeobecné dějiny výchovy, národní dějiny výchovy, dějiny školství všeobecné i národní)

srovnávací (komparativní) pedagogika (v různých zemích, státech, různé metody,..)

Témata, do kterých materiál patří