Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
K dobrému vztahu učitele a žáka patří bezesporu
zdravá komunikace, kterou dobrý učitel dobře ovládá a dává tak žákům vzor
zdravě komunikující učitel má při výkladu učiva, zkoušení přátelský hlas i pohled na žáka.
učitel je trpělivý, a to zejména při zkoušení.
dokáže žákovi pozorně naslouchat a ocení každý jeho pokrok ve výuce a při osobním rozvoji.
zajímá se o žáka i v oblasti jeho mimoškolních aktivit a dokáže ho v jeho úsilí podpořit. výuka zdravě komunikujícího učitele není pouhým monologem, ale dialogem a dává žákům možnost vyjádřit vlastní názor k probírané problematice.
na případné dotazy odpovídá přímo a bez zbytečných odkladů.
během ověřování znalostí se správně komunikující učitel vyhýbá přílišné kritice, nevyjadřuje zklamání a nezahrnuje žáka nepřiměřenými požadavky nebo jejich velkým množstvím.
na situace vzniklé ve škole i mimo ni učitel reaguje přiměřeně
důležitým vztahem učitele k žákovi je motivace
Postoj žáka k učiteli a k učení závisí především
na vlastnostech osobnosti učitele,
na jeho postoji k žákovi,
na humáním vztahu učitele k dětem.
na didaktických dovednostech a
na jeho odbornosti
Vzájemné působení U na Ž a Ž na U, resp. reagování jednoho na druhého, především v situacích jejich přímého styku během výuky.
Při tom:
způsobilost U jasně a plynule prezentovat Ž učivo,
organizovat učební aktivity samotných Ž
čerpat z reakcí, činností a výkonů Ž zpětné info o účinnosti svého vlastního pedag. působení na ně = zpětná vazba
citová vřelost ve vztahu k Ž,
chápat jejich potřebu úspěchu a kladného zpevnění vynakládaného úsilí
projevovat intelektuální nadšení a osobní zaujetí
dávat Ž najevo, že mu nejen nejsou lhostejní, ale naopak s nimi identifikuje
Vzdělávací programy (RVP, ŠVP)
V souladu s novými principy kurikulární politiky, zformulovanými v Národním programu rozvoje vzdělávání v ČR (tzv. Bílé knize) a zakotvenými v zákoně č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), se do vzdělávací soustavy zavádí nový systém kurikulárních dokumentů pro vzdělávání žáků od 3 do 19 let. Kurikulární dokumenty jsou vytvářeny na dvou úrovních – státní a školní.
Státní úroveň v systému kurikulárních dokumentů představují Národní program vzdělávání a RVP. Národní program vzdělávání vymezuje počáteční vzdělávání jako celek. RVP vymezují závazné rámce vzdělávání pro jeho jednotlivé etapy – předškolní, základní a střední vzdělávání.
Školní úroveň představují ŠVP, podle nichž se uskutečňuje vzdělávání na jednotlivých školách.
Národní program vzdělávání, RVP, ŠVP jsou veřejné dokumenty přístupné pro pedagogickou i nepedagogickou veřejnost.