Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

K dobrému vztahu učitele a žáka patří bezesporu

  • zdravá komunikace, kterou dobrý učitel dobře ovládá a dává tak žákům vzor

  • zdravě komunikující učitel má při výkladu učiva, zkoušení přátelský hlas i pohled na žáka.

  • učitel je trpělivý, a to zejména při zkoušení.

  • dokáže žákovi pozorně naslouchat a ocení každý jeho pokrok ve výuce a při osobním rozvoji.

  • zajímá se o žáka i v oblasti jeho mimoškolních aktivit a dokáže ho v jeho úsilí podpořit. výuka zdravě komunikujícího učitele není pouhým monologem, ale dialogem a dává žákům možnost vyjádřit vlastní názor k probírané problematice.

  • na případné dotazy odpovídá přímo a bez zbytečných odkladů.

  • během ověřování znalostí se správně komunikující učitel vyhýbá přílišné kritice, nevyjadřuje zklamání a nezahrnuje žáka nepřiměřenými požadavky nebo jejich velkým množstvím.

  • na situace vzniklé ve škole i mimo ni učitel reaguje přiměřeně

  • důležitým vztahem učitele k žákovi je motivace

Postoj žáka k učiteli a k učení závisí především

  • na vlastnostech osobnosti učitele,

  • na jeho postoji k žákovi,

  • na humáním vztahu učitele k dětem.

  • na didaktických dovednostech a

  • na jeho odbornosti

Vzájemné působení U na Ž a Ž na U, resp. reagování jednoho na druhého, především v situacích jejich přímého styku během výuky.

Při tom:

  • způsobilost U jasně a plynule prezentovat Ž učivo,

  • organizovat učební aktivity samotných Ž

  • čerpat z reakcí, činností a výkonů Ž zpětné info o účinnosti svého vlastního pedag. působení na ně = zpětná vazba

  • citová vřelost ve vztahu k Ž,

  • chápat jejich potřebu úspěchu a kladného zpevnění vynakládaného úsilí

  • projevovat intelektuální nadšení a osobní zaujetí

  • dávat Ž najevo, že mu nejen nejsou lhostejní, ale naopak s nimi identifikuje

Vzdělávací programy (RVP, ŠVP)

V souladu s novými principy kurikulární politiky, zformulovanými v Národním programu rozvoje vzdělávání v ČR (tzv. Bílé knize) a zakotvenými v zákoně č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), se do vzdělávací soustavy zavádí nový systém kurikulárních dokumentů pro vzdělávání žáků od 3 do 19 let. Kurikulární dokumenty jsou vytvářeny na dvou úrovních – státní a školní.

Státní úroveň v systému kurikulárních dokumentů představují Národní program vzdělávání a RVP. Národní program vzdělávání vymezuje počáteční vzdělávání jako celek. RVP vymezují závazné rámce vzdělávání pro jeho jednotlivé etapy – předškolní, základní a střední vzdělávání.

Školní úroveň představují ŠVP, podle nichž se uskutečňuje vzdělávání na jednotlivých školách.

Národní program vzdělávání, RVP, ŠVP jsou veřejné dokumenty přístupné pro pedagogickou i nepedagogickou veřejnost.

Témata, do kterých materiál patří