Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Reformní hnutí ve 30. letech v Československu – Václav Příhoda.

Období po 2. světové válce: 60. léta – studentská revolta v západní Evropě (1968), nespokojenost se způsobem vzdělávání na vysokých školách. V primárním a sekundárním vzdělávání oživení zájmu o alternativní pedagogické koncepce. V této době i později (70. a 80. léta) bylo naše školství od Západu zcela izolováno.

Zájem o proměnu školství a zdělávání je ve vyspělých zemích trvalý. Vstupují i nové faktory měnící vzdělávání – například ICT (informační a komunikační technologie).

Náš problém: Po komunistickém puči v roce 1948 potlačení lidských práv, postupný ekonomický úpadek (růst vnitřní zadluženosti), morální devastace. Změna školských zákonů, perzekuce "nepřizpůsobivých" pedagogů. V pedagogice byla připuštěna pouze jediná teorie v duchu marxismu – leninismu podle sovětského vzoru. Úkol vytvořit socialistické školství jako nástroj budování socialismu a komunismu. Hlavním úkolem vzdělávání byla ideologická indoktrinace (vnucení tzv. vědeckého světového názoru) a profesní příprava na výkon povolání. Metody vyučování vycházely z teorie socialistické pedagogiky, do značné míry svým manipulativním charakterem navazovaly na herbartismus 19. století (stát potřebuje poslušné poddané).

Zásadní změny nastaly po převratu v roce 1989, kdy byla ukončena éra socialistického školství, požadavky:

Demokratizace (vzdělání dostupné všem, ne vnější diferenciace, demokratické fungování škol, výchova k demokracii).

Liberalizace (svoboda vzdělávací nabídky, vznik nestátních škol, zrušení "jednotné" školy – svoboda učitele).

Humanizace ("polidštění" výuky, změna přístupu k žákům, výchova jako pomoc, respektování práv dětí, respektování individuálních odlišností).

V obecném pohledu na proměnu naší společnosti se dá říci, že se navracíme k demokratickým principům jejího uspořádání a v ekonomice jsme se vrátili k respektování zásad tržního hospodářství. Jedná se o dlouhodobý proces. Ralf Dahrendorf, současný evropský sociolog (nar. v Německu, působí ve V. Britanii, uvádí 3 základní podmínky pro úspěšné vybudování pevných základů pro přechod z komunistické na demokratickou společnost:

  • "vláda zákona", tj. změna základních zákonů, např. změny v ústavě .. nastolení trvá 6 měs

  • tržní hospodářství - vybudování základů, přechod z plánované ekonomiky ..... trvá 6 let

  • občanská společnost - proměna společnosti jako celku ...... trvá 60 let

Změny ve školství a vzdělávání vedou k postupnému sbližování s vyspělými zeměmi. I tam však docházelo a dochází ke změnám.

Hovoří se o procesu transformace školství:

Vnější transformace – změny jsou řízené "shora", například změny vyplývající z pokynů ministerstva.

Témata, do kterých materiál patří