Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Reformní hnutí ve 30. letech v Československu – Václav Příhoda.
Období po 2. světové válce: 60. léta – studentská revolta v západní Evropě (1968), nespokojenost se způsobem vzdělávání na vysokých školách. V primárním a sekundárním vzdělávání oživení zájmu o alternativní pedagogické koncepce. V této době i později (70. a 80. léta) bylo naše školství od Západu zcela izolováno.
Zájem o proměnu školství a zdělávání je ve vyspělých zemích trvalý. Vstupují i nové faktory měnící vzdělávání – například ICT (informační a komunikační technologie).
Náš problém: Po komunistickém puči v roce 1948 potlačení lidských práv, postupný ekonomický úpadek (růst vnitřní zadluženosti), morální devastace. Změna školských zákonů, perzekuce "nepřizpůsobivých" pedagogů. V pedagogice byla připuštěna pouze jediná teorie v duchu marxismu – leninismu podle sovětského vzoru. Úkol vytvořit socialistické školství jako nástroj budování socialismu a komunismu. Hlavním úkolem vzdělávání byla ideologická indoktrinace (vnucení tzv. vědeckého světového názoru) a profesní příprava na výkon povolání. Metody vyučování vycházely z teorie socialistické pedagogiky, do značné míry svým manipulativním charakterem navazovaly na herbartismus 19. století (stát potřebuje poslušné poddané).
Zásadní změny nastaly po převratu v roce 1989, kdy byla ukončena éra socialistického školství, požadavky:
Demokratizace (vzdělání dostupné všem, ne vnější diferenciace, demokratické fungování škol, výchova k demokracii).
Liberalizace (svoboda vzdělávací nabídky, vznik nestátních škol, zrušení "jednotné" školy – svoboda učitele).
Humanizace ("polidštění" výuky, změna přístupu k žákům, výchova jako pomoc, respektování práv dětí, respektování individuálních odlišností).
V obecném pohledu na proměnu naší společnosti se dá říci, že se navracíme k demokratickým principům jejího uspořádání a v ekonomice jsme se vrátili k respektování zásad tržního hospodářství. Jedná se o dlouhodobý proces. Ralf Dahrendorf, současný evropský sociolog (nar. v Německu, působí ve V. Britanii, uvádí 3 základní podmínky pro úspěšné vybudování pevných základů pro přechod z komunistické na demokratickou společnost:
"vláda zákona", tj. změna základních zákonů, např. změny v ústavě .. nastolení trvá 6 měs
tržní hospodářství - vybudování základů, přechod z plánované ekonomiky ..... trvá 6 let
občanská společnost - proměna společnosti jako celku ...... trvá 60 let
Změny ve školství a vzdělávání vedou k postupnému sbližování s vyspělými zeměmi. I tam však docházelo a dochází ke změnám.
Hovoří se o procesu transformace školství:
Vnější transformace – změny jsou řízené "shora", například změny vyplývající z pokynů ministerstva.