Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Vnitřní transformace – změny jsou iniciovány učiteli, řediteli, podněty i jejich realizace vychází zevnitř systému.

Systémové pojetí výchovy

- chápání výchovy jako systému, ve kterém se prolíná, vzájemně podmiňuje, vzájemně ovlivňuje aktivita mnoha činitelů. Součástí tohoto systému je i vychovávaný a vychovatel, vstupují do něho jako aktivní prvky ve spojení se všemi dalšími činiteli. Jednou ze základních zákonitostí systému je fakt, že každý prvek,jev, který vstupuje do systému jako jeho organická součást, mění svou povahu ve smyslu fungování daného systému.

Systém výchovy chápeme jako jednotu, množinu různorodých prvků, které se spojují za účelem záměrného formování osobnosti dítěte, dospívajícího i dospělého.

Mezi základní prvky systému výchovy řadíme:

• Cíl výchovy

• Podmínky výchovy

• Prostředky výchovy

• Výsledky výchovy

• Vychovatele

• Vychovávaného

Situační pojetí výchovy

  • Zkušenostní učení, informální učení, autoedukace, celoživotní učení, sociální a emocionální učení, sebehodnocení atd.

Situační pojetí

  • východiskem je analýza výchovné (životní) situace a prožitků a zkušeností, které z ní vyplývají

Druhy situací:

  • z hlediska vyváženosti:

    • standardní

    • problémové

  • z hlediska ovlivňování:

    • neřízené

    • řízené

  • z hlediska životní orientace rolí:

    • standardně významné (vstup do školy, do zaměstnání, manželství, narození dítěte, vážné onemocnění, smrt apod.)

    • osobně významné (setkání s osobností, filmem/seriálem, knihou, jevem atd.)

transmisivní a konstruktivistická východiska edukace

transmisivní výuka = předávání více méně hotových poznatků, klasický frontální výklad

zprostředovávající poznatky v hotové podobě (tradiční přístup)

konstruktivistická výuka - opak

TRADIČNÍ PŘÍSTUP

Škola předává dětem především vzdělání, jako výsledný produkt, který je nutno si osvojit v hotové

podobě.

Obsah vzdělání je určován zvnějšku, je předkládán v oddělených předmětech a důraz je kladen

především na osvojení si vědomostí.

Nové poznatky jsou cílem, kterého je třeba dosáhnout a které předkládá učitel prostřednictvím učebnic.

Učitelé nesou odpovědnost za dění ve třídě, určují pravidla a kontrolují, jsou v ní hlavní autoritou

Dítě je považováno za pasivního příjemce, za „čistý list papíru“, na který je třeba vepsat informace.

Učitel vyučuje celou třídu stejným způsobem, většinou frontálně, děti plní příkazy učitele, pracují

převážně individuálně.

Komunikace s rodiči je vyhrazena pro případy, kdy je třeba informovat o výsledcích dítěte nebo pokud

se objeví nějaký problém, škola žije svým vlastním životem.

KONSTRUKTIVISTICKÝ PŘÍSTUP

Škola připravuje děti pro život a vzdělání je považováno za proces, který nikdy nekončí.

Témata, do kterých materiál patří