Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Vnitřní transformace – změny jsou iniciovány učiteli, řediteli, podněty i jejich realizace vychází zevnitř systému.
Systémové pojetí výchovy
- chápání výchovy jako systému, ve kterém se prolíná, vzájemně podmiňuje, vzájemně ovlivňuje aktivita mnoha činitelů. Součástí tohoto systému je i vychovávaný a vychovatel, vstupují do něho jako aktivní prvky ve spojení se všemi dalšími činiteli. Jednou ze základních zákonitostí systému je fakt, že každý prvek,jev, který vstupuje do systému jako jeho organická součást, mění svou povahu ve smyslu fungování daného systému.
Systém výchovy chápeme jako jednotu, množinu různorodých prvků, které se spojují za účelem záměrného formování osobnosti dítěte, dospívajícího i dospělého.
Mezi základní prvky systému výchovy řadíme:
• Cíl výchovy
• Podmínky výchovy
• Prostředky výchovy
• Výsledky výchovy
• Vychovatele
• Vychovávaného
Situační pojetí výchovy
Zkušenostní učení, informální učení, autoedukace, celoživotní učení, sociální a emocionální učení, sebehodnocení atd.
Situační pojetí
východiskem je analýza výchovné (životní) situace a prožitků a zkušeností, které z ní vyplývají
Druhy situací:
z hlediska vyváženosti:
standardní
problémové
z hlediska ovlivňování:
neřízené
řízené
z hlediska životní orientace rolí:
standardně významné (vstup do školy, do zaměstnání, manželství, narození dítěte, vážné onemocnění, smrt apod.)
osobně významné (setkání s osobností, filmem/seriálem, knihou, jevem atd.)
transmisivní a konstruktivistická východiska edukace
transmisivní výuka = předávání více méně hotových poznatků, klasický frontální výklad
zprostředovávající poznatky v hotové podobě (tradiční přístup)
konstruktivistická výuka - opak
TRADIČNÍ PŘÍSTUP
Škola předává dětem především vzdělání, jako výsledný produkt, který je nutno si osvojit v hotové
podobě.
Obsah vzdělání je určován zvnějšku, je předkládán v oddělených předmětech a důraz je kladen
především na osvojení si vědomostí.
Nové poznatky jsou cílem, kterého je třeba dosáhnout a které předkládá učitel prostřednictvím učebnic.
Učitelé nesou odpovědnost za dění ve třídě, určují pravidla a kontrolují, jsou v ní hlavní autoritou
Dítě je považováno za pasivního příjemce, za „čistý list papíru“, na který je třeba vepsat informace.
Učitel vyučuje celou třídu stejným způsobem, většinou frontálně, děti plní příkazy učitele, pracují
převážně individuálně.
Komunikace s rodiči je vyhrazena pro případy, kdy je třeba informovat o výsledcích dítěte nebo pokud
se objeví nějaký problém, škola žije svým vlastním životem.
KONSTRUKTIVISTICKÝ PŘÍSTUP
Škola připravuje děti pro život a vzdělání je považováno za proces, který nikdy nekončí.