Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

V několika revolučních vlnách se postupně mění hospodářství, sociální struktura a začíná složitá cesta jednotlivých států od pozdního feudalismu k novodobým demokratickým státním útvarům.

19. století je etapou velkých ekonomických, sociálních i politických proměn. Je charakteristické nebývalým rozvojem podnikání, průmyslu a obchodu. Narůstají vážné politické i sociální konfrontace. Prosazují se nové požadavky na výchovu a vzdělání, rozvíjí se síť školských i mimoškolských výchovně vzdělávacích zařízení.

John LOCKE (1632 – 1704) – Anglie

- anglický filozof, politik, vychovatel, pedagog a lékař

- spis „Myšlenky o výchově“

- je stoupencem Individuální výchovy soukromým učitelem (před. vyšší vrstvy)

Výchova:

  1. tělesná – otužování, hygiena, prostá strava, pohyb, spánek

  2. mravní – výcvik sebeovládání od nejútlejšího věku, vychovatel má být zprvu náročný a postupně se stávat přítelem, omezit však tělesné tresty a jít příkladem

  3. rozumová – utilitarista, navazuje na Montaigna, když klade RV až na konec, vzdělání má být praktické  reálné věci, řemesla, jazyky učit bezprostřední konverzací

 cíl: úspěšný a zdatný gentleman (ne jedinec všestranně vzděl. jako např. u Komenského)

Jean Jacques ROUSSEAU (1712 – 1778) - Francie

- je nejvýraznější postavou francouzské pedagogiky 18. století

- tento myslitel se svým požadavkem svobody a rovnosti stal jedním z ideových předchůdců Velké francouzské revoluce

- je přesvědčen, že civilizace vede k mravnímu úpadku a východisko vidí v návratu k přírodě

„Emil čili o výchově“ (1762) - (parlamentem odsouzeno jako škodlivé dílo --- zatykač)

- 5 částí, z nichž každá je věnována určité periodě výchovy:

  1. do 2 let: tělesný vývoj, otužování (na vesnici) – nechat dítěti volnost, nespěchat na něj

  2. od 2 do 12 let: rozvoj smyslů – cvičit tělo a smysly, na však duši, k poučení hry

  3. od 12 do 15 let: rozumová a pracovní výchova – před. přírodní vědy, samostatnost

  4. od 15 do 21 let: mravní výchova (již ve městě) – souvislosti, umění, náb., svědomí

  5. výchova Žofie, budoucí E. manželky – být pasivní, umět se podřídit, praktické studium

- shrnutí jeho myšlenek:

  • Dítě se rodí od přírody dobré, společnost sama ho kazí. Proto ho není třeba vychovávat k dobru, a vlastně nedopustit, aby se něco dělala (neboť nejlepším vychovatelem je příroda sama)

  • Hlavní požadavky na výchovu: přirozenost a svoboda v souladu s věkovými zvláštnostmi dítěte, vycházení z individuality dítěte, citlivý vztah a láska k dítěti, odmítá biflování a krutou kázeň

  • Veškerá výchova se má opírat o osobní zkušenost (pozorování, uvažování atd.)

  • V mravní výchově místo poučování „metoda přirozených následků“

  • Výchova dívek – doplněk muže  stačí výchova tělesná a mravní

Témata, do kterých materiál patří