Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
V několika revolučních vlnách se postupně mění hospodářství, sociální struktura a začíná složitá cesta jednotlivých států od pozdního feudalismu k novodobým demokratickým státním útvarům.
19. století je etapou velkých ekonomických, sociálních i politických proměn. Je charakteristické nebývalým rozvojem podnikání, průmyslu a obchodu. Narůstají vážné politické i sociální konfrontace. Prosazují se nové požadavky na výchovu a vzdělání, rozvíjí se síť školských i mimoškolských výchovně vzdělávacích zařízení.
John LOCKE (1632 – 1704) – Anglie
- anglický filozof, politik, vychovatel, pedagog a lékař
- spis „Myšlenky o výchově“
- je stoupencem Individuální výchovy soukromým učitelem (před. vyšší vrstvy)
Výchova:
tělesná – otužování, hygiena, prostá strava, pohyb, spánek
mravní – výcvik sebeovládání od nejútlejšího věku, vychovatel má být zprvu náročný a postupně se stávat přítelem, omezit však tělesné tresty a jít příkladem
rozumová – utilitarista, navazuje na Montaigna, když klade RV až na konec, vzdělání má být praktické reálné věci, řemesla, jazyky učit bezprostřední konverzací
cíl: úspěšný a zdatný gentleman (ne jedinec všestranně vzděl. jako např. u Komenského)
Jean Jacques ROUSSEAU (1712 – 1778) - Francie
- je nejvýraznější postavou francouzské pedagogiky 18. století
- tento myslitel se svým požadavkem svobody a rovnosti stal jedním z ideových předchůdců Velké francouzské revoluce
- je přesvědčen, že civilizace vede k mravnímu úpadku a východisko vidí v návratu k přírodě
„Emil čili o výchově“ (1762) - (parlamentem odsouzeno jako škodlivé dílo --- zatykač)
- 5 částí, z nichž každá je věnována určité periodě výchovy:
do 2 let: tělesný vývoj, otužování (na vesnici) – nechat dítěti volnost, nespěchat na něj
od 2 do 12 let: rozvoj smyslů – cvičit tělo a smysly, na však duši, k poučení hry
od 12 do 15 let: rozumová a pracovní výchova – před. přírodní vědy, samostatnost
od 15 do 21 let: mravní výchova (již ve městě) – souvislosti, umění, náb., svědomí
výchova Žofie, budoucí E. manželky – být pasivní, umět se podřídit, praktické studium
- shrnutí jeho myšlenek:
Dítě se rodí od přírody dobré, společnost sama ho kazí. Proto ho není třeba vychovávat k dobru, a vlastně nedopustit, aby se něco dělala (neboť nejlepším vychovatelem je příroda sama)
Hlavní požadavky na výchovu: přirozenost a svoboda v souladu s věkovými zvláštnostmi dítěte, vycházení z individuality dítěte, citlivý vztah a láska k dítěti, odmítá biflování a krutou kázeň
Veškerá výchova se má opírat o osobní zkušenost (pozorování, uvažování atd.)
V mravní výchově místo poučování „metoda přirozených následků“
Výchova dívek – doplněk muže stačí výchova tělesná a mravní