Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Informatorium školy mateřské – návod pro matky, jak úspěšně rozvíjet výchovu nejmenších v rodině, jak je připravovat na školní docházku, mravnost
Brána jazyků otevřená – nová a progresivní učebnice latiny a dalších cizích jazyků
Nejnovější metoda jazyků –obsahuje nejkoncentrovanější analýzu zákl.didakt.problémů
Škola na jevišti – soubor didaktických her
Svět v obrazech – obrázková učenice, Kom.mezinárodně proslavila
Labyrint světa a ráj srdce (1623) - Komenský zde vystupuje jako poutník, putuje v doprovodu Všezvěda, Všudybuda a Mámení městem, které představuje svět. Hledají hravý smysl života, přicházejí do středu města, kde sídlí královna Moudrost, pozadí města – hrad Štěstěny. Město má 6 ulic = 6 stavů (manželský, řemeslnický, učednický, kněžský, panský a vojenský). Kniha má 36 kapitol, zachycuje i své životní osudy. Kritizuje soudobé sociální poměry a majetkové rozdíly. Před řešením palčivých otázek se obrací k Bohu a k náboženskému hloubání
Dále: Listové do nebe, Truchlivý (alegorický spor), Hlubina bezpečnosti
Výchovný systém:
Obecný výchovný cíl: v duchu svého náboženského přesvědčení jej K. viděl v přípravě k věčnému životu. Tato příprava má 3 stupně:
1)poznat sebe a svět,
2)ovládnout sebe,
3)povznést se k Bohu.
Z toho pak vyplývají 3 základní oblasti výchovy:
1)vzdělávání ve vědách a uměních,
2)mravní výchova,
3)náboženská výchova.
Člověk se stává člověkem jedině výchovou (pedagogický optimismus) – z toho vyplývá pojetí školy jako „dílny lidskosti“, která má nahradit středověké „mučírny ducha“(pedagogický humanismus)
Prosazoval harmonicky rozvíjet „hlavu, srdce a ruce“, tedy stránku intelektuální, emotivní a volní – rozvoj základních kvalit osobnosti
Genialita pedagogického díla J. A. Komenského se projevuje zvláště v těch myšlenkách, které můžeme docenit a realizovat i v dnešní době:
- např. idea celoživotního vzdělávání – ve svém spise Vševýchova poprvé systematicky analyzuje celoživotní výchovu jedince od narození do smrti
- snaha o didaktické zvládnutí nepřeberného množství poznatků všech oblastí lidské kultury
- originální podněty nacházíme i ve vztahu k relativně nové pedagogické disciplíně - muzeopedagogice – již u Komenského nacházíme požadavek na zřízení specifického muzejního zařízení, které by vedle sběru a uchovávání exponátů také výrazně přispívalo v oblasti vzdělávání nejširší populace
6. Vybrané pedagogické problémy v dílech osobností 17.– 19. století (např. výchova gentlemana u J. Locka, volná a přirozená výchova u J. J. Rousseaua, pedagogické názory a stěžejní tendence v díle J. H. Pestalozziho, J. F. Herbarta, K. D. Ušinského, L. N. Tolstého).
V 17., 18. stol. Postupný rozklad feudalismu, revoluční vlny v celé Evropě (Holandsko, Anglie, USA, Francie) mění se hospodářství, kultura i sociální struktura požadavek demokracie, důraz na rovnost, lidskost.