Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • Informatorium školy mateřské – návod pro matky, jak úspěšně rozvíjet výchovu nejmenších v rodině, jak je připravovat na školní docházku, mravnost

  • Brána jazyků otevřená – nová a progresivní učebnice latiny a dalších cizích jazyků

  • Nejnovější metoda jazyků –obsahuje nejkoncentrovanější analýzu zákl.didakt.problémů

  • Škola na jevišti – soubor didaktických her

  • Svět v obrazech – obrázková učenice, Kom.mezinárodně proslavila

  • Labyrint světa a ráj srdce (1623) - Komenský zde vystupuje jako poutník, putuje v doprovodu Všezvěda, Všudybuda a Mámení městem, které představuje svět. Hledají hravý smysl života, přicházejí do středu města, kde sídlí královna Moudrost, pozadí města – hrad Štěstěny. Město má 6 ulic = 6 stavů (manželský, řemeslnický, učednický, kněžský, panský a vojenský). Kniha má 36 kapitol, zachycuje i své životní osudy. Kritizuje soudobé sociální poměry a majetkové rozdíly. Před řešením palčivých otázek se obrací k Bohu a k náboženskému hloubání

  • Dále: Listové do nebe, Truchlivý (alegorický spor), Hlubina bezpečnosti

Výchovný systém:

Obecný výchovný cíl: v duchu svého náboženského přesvědčení jej K. viděl v přípravě k věčnému životu. Tato příprava má 3 stupně:

1)poznat sebe a svět,

2)ovládnout sebe,

3)povznést se k Bohu.

Z toho pak vyplývají 3 základní oblasti výchovy:

1)vzdělávání ve vědách a uměních,

2)mravní výchova,

3)náboženská výchova.

Člověk se stává člověkem jedině výchovou (pedagogický optimismus) – z toho vyplývá pojetí školy jako „dílny lidskosti“, která má nahradit středověké „mučírny ducha“(pedagogický humanismus)

Prosazoval harmonicky rozvíjet „hlavu, srdce a ruce“, tedy stránku intelektuální, emotivní a volní – rozvoj základních kvalit osobnosti

Genialita pedagogického díla J. A. Komenského se projevuje zvláště v těch myšlenkách, které můžeme docenit a realizovat i v dnešní době:

- např. idea celoživotního vzdělávání – ve svém spise Vševýchova poprvé systematicky analyzuje celoživotní výchovu jedince od narození do smrti

- snaha o didaktické zvládnutí nepřeberného množství poznatků všech oblastí lidské kultury

- originální podněty nacházíme i ve vztahu k relativně nové pedagogické disciplíně - muzeopedagogice – již u Komenského nacházíme požadavek na zřízení specifického muzejního zařízení, které by vedle sběru a uchovávání exponátů také výrazně přispívalo v oblasti vzdělávání nejširší populace

6. Vybrané pedagogické problémy v dílech osobností 17.– 19. století (např. výchova gentlemana u J. Locka, volná a přirozená výchova u J. J. Rousseaua, pedagogické názory a stěžejní tendence v díle J. H. Pestalozziho, J. F. Herbarta, K. D. Ušinského, L. N. Tolstého).

V 17., 18. stol. Postupný rozklad feudalismu, revoluční vlny v celé Evropě (Holandsko, Anglie, USA, Francie)  mění se hospodářství, kultura i sociální struktura  požadavek demokracie, důraz na rovnost, lidskost.

Témata, do kterých materiál patří