Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Žáci:
si mohou vybrat školu, která nejlépe vyhovuje jejich požadavkům
se budou vzdělávat efektivněji
ŠVP má následující závazné části vycházející z RVP:
identifikační údaje
charakteristika školy:
charakteristika ŠVP
učební plán
učební osnovy
hodnocení žáků a autoevaluace školy
Obsah ŠVP může být dělen do předmětů nebo jiných ucelených částí učiva.
kompetence učitele
= soubor profesních dovedností a dispozic, kterými má být vybaven učitel, aby mohl efektivně vykonávat své povolání.
Obvykle jsou uváděny jako hlavní kompetence: kompetence osobnostní a kompetence profesní = způsobilost, deklarované oprávnění k výkonu učitelské profese na základě vědomostí a dovedností – odborně předmětové , pedagogicko-psychologické k. komunikativní, řídící, poradenské, sebereflexivní, informační
Dimenze učitelova vychovatelství - a) způsobilost k výchovnímu působení ve vyučování –
kompetence: - osobnostní,
psychologicko-pedagogické,
komunikativní b) být dobrým třídním učitelem –
specifické kompetence: řídící,
poradenské,
konzultativní.
kompetence žáka
= termín uplatňovaný nyní v kurikulárních dokumentech v ČR a v zahraničí,
snaží se postihnout, že cíl škol. vzdělávání mladé generace není jen osvojení poznatků a dovedností, ale i vytváření způsobilostí přesahujících do mimoškolního prostředí.
Kompetence:
k učení,
řešení problémů,
komunikativní,
sociální a personální,
občanské,
pracovní
4. Historicko-sociální podmíněnost výchovy a její reflexe ve výchovných a vzdělávacích modelech (systémové pojetí výchovy, situační pojetí výchovy, transmisivní a konstruktivistická východiska edukace, alternativní výchovně vzdělávací koncepce
Historické ohlédnutí
V počátcích lidských dějin bylo učení spíše záležitostí nápodoby, později už záměrnou činností. Školy vznikly ve starověkých státech (Egypt, Mezopotamie).
Velký rozvoj vzdělanosti nastal v antice (Řecko) a odtud pocházejí i některé pedagogické pojmy. Sofisté (sofos = moudrý) učili řečnit (rétorika) a vést rozhovor (dialektika, dialego = rozmlouvám). Sokratés učil žáky tak, že s nimi rozmlouval – odtud pochází pojem metoda sokratovská – metoda návodných otázek.
Z Řecka též pochází představa o ideálu harmonicky všestranně rozvinutého člověka.
Když Archimedes přišel na princip nadlehčování tělesa ve vodě (Archimedův zákon), zvolal "heuréka!" (= objevil jsem), odtud metoda heuristická - výuku organizujeme tak, aby žáci sami objevovali, vynalézali.
V této souvislosti je třeba připomenout kořeny naší euroatlantické kultury: Je to především židovství (Starý zákon), křesťanství (Nový zákon) a antika.
Ve středověku hráli velkou úlohu v rozšiřování vzdělanosti církevní školy. Od konce 12. století se rozvíjely univerzity (1348 Karlova Univerzita v Praze).