Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
připravit jedince pro základní sociální role (jedinec jako občan, jako pracovník, ochránce a tvůrce životního prostředí, partner, řidič,……)
rozvíjet základní fyzické a psychické kvality jedince (poskytuje mu potřebné vědomosti, cvičí jeho dovednosti a návyky)
rozvíjet jedince v jednotlivých oblastech kultury (filozofie, ekonomiky, práva,…)
Druhy výchovy:
• přímá = intencionální (bezprostřední pedagogovo působení)
• nepřímá = funkcionální (působení upraveným prostředím)
• heteroedukace – výchova druhým jedincem
• autoedukace – sebevýchova
dvoustrannost výchovy:
a) vzdělávání – vědomosti, schopnosti, dovednosti a návyky
výchova v širším slova smyslu
b) výchova v užším slova smyslu – postoje ke skutečnosti, potřeby a zájmy, chování
a) + b) tvoří v pedagogickém procesu jednotu ( mluvíme o jednotném výchovně–vzděl. proc.)
2. Pedagogický výzkum a jeho metodologické součásti (výzkumný problém, kvantitativní a kvalitativní orientace výzkumu, validita a reliabilita výzkumného nástroje, výzkumné metody, způsoby zpracování a interpretace údajů).
Při řešení výchovné problematiky vycházejí pedagogické vědy ze dvou základních zdrojů
1. z kriticky zhodnoceného historického dědictví pedagogiky
2. ze současných pedagogických zkušeností škol
Pedagogický výzkum:
vědecká činnost zaměřená na systematický popis, analýzu a objasňování pedagogické reality
vyznačuje se interdisciplinárním pojetím a širokým tématickým záběrem, tj. zabývá se vzdělávacími procesy v pracovní, politické, manažerské, informační, sportovní oblasti
jednotlivé výzkumné metody není vhodné užívat izolovaně
význam – odstranění nežádoucích jevů
I. Metoda historicko-srovnávací
plní základní úlohu při řešení koncepčních otázek pedagogiky (cílů, obsahu, výchovy)
II. Metody empirické
při přímém styku se zkoumaným objektem
přímé
nepřímé (studium výsledků pozorování pořízených jinými osobami)
pozorování – cílevědomé a plánovité sledování pedagogického procesu v jeho přirozených podmínkách; předmětem pozorování může být jak jednotlivec, tak celá skupina
experiment – zkoumají se záměrně navozené pedagogické jevy
přirozený experiment (ve třídě, pracovně,…)
laboratorní experiment (závislost na speciálních zařízeních)
rozhovor – důležitá je důvěra, motivace nejobecnější otázky na začátku
řízený,
volný,
individuální,
kolektivní.
dotazník – výhodou je, že umožňuje podchytit velký počet případů a statisticky zpracovat výsledky; problémem je věrohodnost odpovědí pokusných osob, se kterými nemáme osobní kontakt
didaktické testy – význam při zjišťování vzdělanostního rozvoje
studium pedagogických dokumentů – významný zdroj informací při dotazníkovém výzkumu;
žákovské práce /písemné práce, výkresy, umělecké a technické výtvory,…/,
materiály, které odrážejí učitelovu práci /jeho plány, přípravy na pedagogickou práci, deníky, záznamy o práci kroužků,…/
doklady o činnosti školy jako celku /plány školy, výroční zprávy, rozvrh hodin, učební řád,