Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Metoda měření výsledků – v oblasti tělesné, pracovní nebo umělecké výchovy; uplatnění fyziologických testů /dechových, tepových, tlakových,…/

III. Teoretické metody pedagogického výzkumu:

  • analýza – proces faktického nebo myšlenkového rozkládání celku na části

  • syntéza – poznání komplexních jevů prostřednictvím myšlenkového spojování

  • induktivní metoda – je jednou stránkou induktivně deduktivního poznávání, pojem indukce přitom označuje úsudek založený na postupu od dílčího k obecnému

  • deduktivní metoda – uplatněním všeobecného pravidla na jednotlivý případ

  • modelování – reprodukce charakteristik určitého objektu na jiném objektu sestrojeném speciálně pro jejich výzkum

  • formalizace – založena na posílení úlohy abstrakce, podstatou je zobecňování formy procesů různých svým obsahem, od něhož abstrahujeme, užívá se velmi zřídka

IV. Metody vyhodnocovací:

nejčastěji se používá metod statistických

Dvě základní orientace výzkumu:

1) kvantitativní — pracuje s číselnými údaji. Zjišťuje množství, rozsah nebo frekvenci výskytu jevů.

2) kvalitativní — uvádí zjištění v slovní (nečíselné) podobě. Jde o popis, který je výstižný,plastický

Kvantitativně orientovaný výzkum Pokud máme definovaný výzkumný problém, dalším krokem je vymezení proměnných výzkumu a stanovení výzkumných hypotéz. Proměnná — prvek zkoumání, který nabývá různé hodnoty, mění se (věk,vědomosti, inteligence). Jsou měřitelné(kvantitativní), - můžete určit počet nebo míru určitého jevu nebo vlastnosti nebo kategoriální — nemůžeme je kvantifikovat, jen zařadit do tříd. (př. pohlaví :muž-žena).Hypotéza —vědecky předpoklad — odvozena z vědecké teorie. Vychází z poznatků, které jsou o daném jevu známé.Výzkumný soubor předmětem výzkumu jsou jevy (osoby, věci, procesy). Osoby — subjekty výzkumu. Všechny, o kterých chceme získat informace — základní soubor. Jeho vymezení musí být přesné. V případě velkého počtu, je třeba vybrat tzv.výběrový soubor. Nejlepší způsob, jak jej vybrat — náhodný výběr, označujeme jej za reprezentativní soubor. Nejspolehlivěji se povede náhodný výběr losováním nebo pomocí tabulky náhodných čísel. Mechanický výběr — každá n- tá osoba (např. ze seznamu žáků)Výzkumné metody Všeobecný název pro proceduru, se pracuje při výzkumu. Jsou to: - pozorováni škálování, dotazník, interview obsahová analýza textu a experiment. Každý výzkumný nástroj má dvě základní vlastnosti: validitu a reliabilitu.Validita -schopnost zjišťovat to, co zjišťovat má ( metr — dají se změřit rozměry, nedá se však jim změřit umělecká hodnota).Reliabilita — znamená přesnost, spolehlivost výzkumného nástroje. (Sluneční hodiny mají reliabilitu nižší než mechanické hodiny).

Kvalitativně orientovaný výzkum. Výzkumná orientace představuje odlišný a v jistém smyslu protikladný způsob výzkumu než je kvantitativně orientovaný. Terénní práce je příležitostí pro hluboké poznání a analýzu konkrétního prostředí. Prostředí se chápe jako celistvá kultura —je to soubor hodnot,postojů a pravidel chování skupiny lidí. Hlavním znakem je dlouhodobost,intenzívnost a podrobný zápis. Pozorovatel zaznamenává téměř vše,co se v daném prostředí odehrává. Usiluje se vysvětlovat jevy očima zkoumaných osob,ne na základě vlastních názorů, očekávání, tradic. Výběr případů (osob, lokalit) —je záměrný, aby vybrané osoby byly vhodné, tj. měly potřebné vědomosti a zkušenosti z daného prostředí. Výběr končí, když tazatel zjišťuje, že se informace od dalších osob opakují. Kumulativní výběr tazatel začíná s malou skupinou, postupně se okruh rozšiřuje, často na základě doporučení respondentů. Vstup do terénu — u kvantitativního výzkumu si tazatel udržuje odstup od zkoumaných, u kvalitativního jde naopak o sblížení, akceptování tazatele je bezpodmínečnou podmínkou. Důležitou roli hraje tzv. „vrátný“ — osoba, která otevře prostředí tazateli (např.ředitel školy).

Témata, do kterých materiál patří