Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
3. Výchovné působení školy (kurikulární reforma, humanizující tendence, změny ve vztazích mezi učitelem a žákem, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, vztah mezi kompetencemi učitele a kompetencemi žáka).
Probíhající školská, nebo též kurikulární reforma přináší především změny v obsahu a cílech vzdělávání. Kromě předávání znalostí kladou nyní školy ve své práci důraz na to, aby se žáci naučili s informacemi pracovat a osvojili si další celoživotní dovednosti, tzv. klíčové kompetence, které jim mají usnadnit plnohodnotný život ve 21. století.
Kurikulum
rozlišují se tři základní významy pojmu:
vzdělávací program, projekt, plán
průběh studia a jeho obsah
obsah veškeré zkušenosti, kterou žáci získávají ve škole
nebo také - je to souhrn dokumentů a materiálů, vymezujících:
- cíle, obsah a podmínky vzdělání
- instituce a nástroje, kterými se vzdělávání realizuje
- způsoby hodnocení
- pojem je v naší pedagogice nový,
existuje v různých rovinách
k. plánované
k. realizované ve školním prostředí
k. osvojené žáky
rozlišujeme:
národní kurikulum - garantované státem, platí pro celou populaci
formální kurikulum – organizované školou - komplexní projekt cílů, obsahu, prostředků a organizace vzdělávání, jeho realizace a předepsané způsoby kontroly a hodnocení výsledků
neformální kurikulum – získané mimo školu – aktivity a zkušenosti vztahující se ke škole, mimotřídní a mimoškolní aktivity organizované školou
skryté kurikulum – zahrnuje zkušenosti žáků v reálném životě školy a klima školy, vztahy mezi učiteli a žáky, mezi školou a okolím, klima třídy
Humanizující tendence
V humanistickém pojetí vyučování –
je dítě chápáno jako svébytná osobnost s řadou rozvíjejících se kompetencí, mimo jiné i s kompetencí podílet se samo na svém učení.
Vyučující respektuje právo dětí na individuální rozvoj, dopřává jim více přirozenosti, autenticity apod.
Tím se otevírají možnosti pro konstruktivistické a kooperativní pojetí vyučování. K základním trendům našeho školství patří v současné době integrované vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně specifických potřeb dětí se sociálním nebo kulturním znevýhodněním).
Změny ve vztazích mezi učitelem a žákem
Role učitele:
vzdělavatel
vychovatel - při řešení osobních a učebních problémů žáků
veřejný činitel
organizátor a koordinátor činnosti žáků
poradce
manažer - organ. a řídí práci ve třídě
hodnotitel - hodnotí výsledky procesu učení
partner- v učení
přítel - v nesnázích
stratég - při řešení konfliktů
prostředník - v komunikaci mezi žáky, rodiči, veřejností
spoluvytváří prostředí vhodné pro VV proces
podněcuje a podporuje optimální rozvoj žáka,