Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Standardy rodinné výchovy dětí školního věku:
- výchova rozumové oblasti (kognitivní výchova dětí)
- utváření mravních rysů (čestnost, pravdomluvnost, ukázněnost, úcta k lidem, - utváření vztahů dětí k lidem - vytváření vztahů k práci a při volbě povolání - vytváření vztahů dítěte ke kráse - výchova zdravotní, tělesná a sportovní - výchova ekologická, sexuální, tvořivá, asertivní
Komponenty rodinného prostředí žáků:
Demograficko-psychologické podmínky rodinného prostředí,
Materiálně-ekonomické faktory rodinného prostředí,
Kulturně-pedagogická stránka rodinného prostředí.
kooperace = spolupráce, součinnost, spolupůsobení lidí, kteří jsou zainteresováni na výsledném produktu společných činností - - škola, rodina a veřejnost tvoří tři vrcholy pomyslného trojúhelníku, ve kterém se utvářejí vzáj. vztahy
Kooperace učitel - rodiče:
Realizuje se zvláště v následujících formách:
pravidelné informace o žácích a jejich hodnocení, podávané učitelem rodičům
společné třídní schůzky učitelů a rodičů
pravidelné konzultace učitelů s rodiči
individuální rozhovory učitelů s rodiči za přítomnosti žáka
konzultace učitelů s rodiči v případě problémů žáka
vstupy rodičů do třídy spojené s pozorováním dítěte ve škol. prostředí
učitelova znalost situace v rodinách
zvláštní postavení je přisuzováno třídnímu učiteli – přirozeně se od něj očekává, že je nejlépe informován o celkové vzdělávací a výchovné situaci žáka ve své třídě.
kooperace škola - rodiče:
Významný sociální vztah ovlivňující úspěšnost VV procesu, učení žáků a jejich rozvoj.
Je podporováno partnerství ve vztahu škola - rodič.
Jeho předpokladem je vzájemná otevřenost, informovanost a ochota komunikovat.
Rozvíjí se různé formy spolupráce.
K nim patří:
informační publikace o životě školy, jejích cílech a programu- zpravodaje, letáčky, příručky, informační nástěnka, webové stránky
participace rodičů na rozhodování o škole prostřednictvím zastoupení rodičů ve škole (výbory, rady)
systematické rozvíjení kontaktů rodič – škola
aktivní spoluúčast rodičů na životě školy
umožnění vstupu rodičů do vyučování a návštěvy učitelů v hodinách
společné programy a domácí úkoly pro rodiče a žáky
uč. informuje rodiče hlavně o známkách žáků, měl by ale rodičům vysvětlit, co je chce naučit a jak mu mohou pomoci
pro komunikaci uč. s rodiči slouží hlavně rodičovské schůzky; někteří uč. posílají jednou za týden či měsíc domů zprávy, jimiž rodiče seznamují s tím, co jejich děti ve škole dělají – to podporuje ochotu a porozumění rodičů;
škola je i poskytovatelem poradenských služeb – fce výchovného poradce (jeho ustanovení je povinné)
Poradce plní úkoly informační, poradenské, odborně metodické, diagnostické a koordinační