Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

VÝCHOVA PRO 21. STOLETÍ:

vychází z koncepce Trvale udržitelného rozvoje = takový rozvoj, který uspokojuje naše dnešní potřeby takovým způsobem, aby to neohrožovalo šance budoucích generací uspokojovat potřeby jejich

dle publikace H.Horké - Výchova pro 21. století - koncepce globální výchovy v podmínkách české školy.

V teoretické části jsou uvedena filozofická východiska a základní principy koncepce globální výchovy.

Druhá, praktická část obsahuje náměty pro pedagogickou praxi.

globalizace:

  • termín je používaný k popisu změn ve světě, které jsou důsledkem dramatického mezinárodního vzrůstu a sbližování kultur;

  • týkající se celého světa,

  • mající celosvětový dosah.

sociálně kulturní důsledky globalizace:

  • míšení kulturních tradic;

  • přímé a nepřímé ovlivňování většiny lidí a regionů;

  • snížení významu národních polit, což má za následek omezování státní suverenity;

  • zavádění sociálních a ekonomických prvků, které umožňují volný tok kapitálů.

pedagogické aspekty globalizace:

výchova pro udržitelný rozvoj:

nově definuje propojení ekologických, ekonomických a sociálních aspektů, staví nejen na rozvíjení kvalit osobnosti (znalosti, dovednosti...), ale vykazuje silní trend ke globální výchově a systémovému zpracování fenoménu jako jsou konzum, volný čas, chudoba...

Udržitelným rozvojem se rozumí přístup k plánování a procesu rozhodování, jehož cílem je dosažení skutečného a trvalého snižování sociální a ekonomické nerovnosti a ochrana životního prostředí. Udržitelný rozvoj je ucelený koncept, který zahrnuje všechny lidské činnosti a:

jehož cílem je zkvalitnění života jak současné generace, tak generací budoucích,

je založen na demokracii, vládě práva a respektu základních práv zahrnujících svobodu, rovné příležitosti a kulturní rozmanitost;

podporuje vysokou hladinu zaměstnanosti v ekonomice, jejíž síla je založena na vzdělání, inovaci, sociální a územní soudržnosti a ochraně lidského zdraví a životního prostředí.

výchova pro udržitelný rozvoj - nově definuje propojení ekologických, ekonomických a sociálních aspektů, staví nejen na rozvíjení kvalit osobnosti (znalosti, dovednosti...), ale vykazuje silní trend ke globální výchově a systémovému zpracování fenoménu jako jsou konzum, volný čas, chudoba...

ekologická výchova:

Ekologická výchova si klade za cíl probouzet v lidech zájem o přírodu a všechno živé. Učí vnímat v souvislostech, ve vzájemné harmonii používat cit i rozum, a chovat se odpovědně ke světu, lidem a přírodě. Důraz je kladen na přímý kontakt s přírodou a přírodními materiály.

Některým se však přídavné jméno 'ekologický' nelíbilo z důvodu, že „ekologie je vědní obor přírodovědný,

Po těchto sporech Ministerstvo životního prostředí koncem 90. let raději zavedlo pojem 'environmentální výchova', kde 'environmentální' je z anglického jazyka převzatý termín, který znamená „týkající se životního prostředí“. Střediska ekologické výchovy, která vznikla v průběhu 90. let, však většinou používají termín ekologická výchova dodnes.

Témata, do kterých materiál patří