Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
VÝCHOVA PRO 21. STOLETÍ:
vychází z koncepce Trvale udržitelného rozvoje = takový rozvoj, který uspokojuje naše dnešní potřeby takovým způsobem, aby to neohrožovalo šance budoucích generací uspokojovat potřeby jejich
dle publikace H.Horké - Výchova pro 21. století - koncepce globální výchovy v podmínkách české školy.
V teoretické části jsou uvedena filozofická východiska a základní principy koncepce globální výchovy.
Druhá, praktická část obsahuje náměty pro pedagogickou praxi.
globalizace:
termín je používaný k popisu změn ve světě, které jsou důsledkem dramatického mezinárodního vzrůstu a sbližování kultur;
týkající se celého světa,
mající celosvětový dosah.
sociálně kulturní důsledky globalizace:
míšení kulturních tradic;
přímé a nepřímé ovlivňování většiny lidí a regionů;
snížení významu národních polit, což má za následek omezování státní suverenity;
zavádění sociálních a ekonomických prvků, které umožňují volný tok kapitálů.
pedagogické aspekty globalizace:
výchova pro udržitelný rozvoj:
nově definuje propojení ekologických, ekonomických a sociálních aspektů, staví nejen na rozvíjení kvalit osobnosti (znalosti, dovednosti...), ale vykazuje silní trend ke globální výchově a systémovému zpracování fenoménu jako jsou konzum, volný čas, chudoba...
Udržitelným rozvojem se rozumí přístup k plánování a procesu rozhodování, jehož cílem je dosažení skutečného a trvalého snižování sociální a ekonomické nerovnosti a ochrana životního prostředí. Udržitelný rozvoj je ucelený koncept, který zahrnuje všechny lidské činnosti a:
jehož cílem je zkvalitnění života jak současné generace, tak generací budoucích,
je založen na demokracii, vládě práva a respektu základních práv zahrnujících svobodu, rovné příležitosti a kulturní rozmanitost;
podporuje vysokou hladinu zaměstnanosti v ekonomice, jejíž síla je založena na vzdělání, inovaci, sociální a územní soudržnosti a ochraně lidského zdraví a životního prostředí.
výchova pro udržitelný rozvoj - nově definuje propojení ekologických, ekonomických a sociálních aspektů, staví nejen na rozvíjení kvalit osobnosti (znalosti, dovednosti...), ale vykazuje silní trend ke globální výchově a systémovému zpracování fenoménu jako jsou konzum, volný čas, chudoba...
ekologická výchova:
Ekologická výchova si klade za cíl probouzet v lidech zájem o přírodu a všechno živé. Učí vnímat v souvislostech, ve vzájemné harmonii používat cit i rozum, a chovat se odpovědně ke světu, lidem a přírodě. Důraz je kladen na přímý kontakt s přírodou a přírodními materiály.
Některým se však přídavné jméno 'ekologický' nelíbilo z důvodu, že „ekologie je vědní obor přírodovědný,
Po těchto sporech Ministerstvo životního prostředí koncem 90. let raději zavedlo pojem 'environmentální výchova', kde 'environmentální' je z anglického jazyka převzatý termín, který znamená „týkající se životního prostředí“. Střediska ekologické výchovy, která vznikla v průběhu 90. let, však většinou používají termín ekologická výchova dodnes.