Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
kompetence pedagogická
Vyučování: TU vyučuje jako každý jiný učitel svému oboru, ve své třídě pokud možno v co největším počtu vyučovacích hodin à snaha o hlubší poznání žáků
kompetence řídící
efektivní hodiny vyučované třídním učitelem,
organizační schopnosti,
schopnost navození dobrých vztahů mezi učitelem a žákem,
udržení kázně
kompetence diagnostická
utváření klimatu školní třídy,
řeší konfliktní výchovné situace včetně problematiky sociálních patologií,
provádí průběžnou diagnostiku při výchovných a vzdělávacích potížích,
kompetence poradenská a konzultativní
třídní schůzky s rodiči,
návštěvy třídního učitele v rodinách,
individuální návštěvy rodičů ve škole nebo
kompetence sebereflektivní
umožňuje zamýšlet se nad svou pedagogickou činností a následně ji autoregulovat
zdokonalovat tak vlastní pedagogické dovednosti,
eliminovat své nedostatky
Kritéria profesní etiky
- intelektuální
učitel na ZŠ, SŠ, VŠ - vysokoškolské vzdělání
učitel v MŠ - odborné vzdělání v oblasti psychologické, estetické ……
vychovatel ŠD, DM, DD, DÚ a pedagog volného času - odborné středoškolské vzdělání (SPgŠ...)
speciální pedagog - vysokoškolské vzdělání
- komunikativní schopnosti - umění navázat komunikaci s dětmi i rodiči, umění naslouchat,
- organizační schopnosti - dovednost uspořádat si činnost s dětmi v čase a prostoru, odhadovat náročnost práce, správně volit metody
- řečnické schopnosti - kultivovaný řečový projev, výrazný projev - zaujetí dětí
- tvořivost - pružné, tvořivé myšlení, uvědomování si úhlu pohledu, schopnost rozhodovat se,
- zásadový morální postoj - vlastenectví, kladný vztah k dětem, spravedlnost,
- pedagogický optimismus - každé dítě je vychovatelné
- pedagogický takt - taktní jednání citlivost vůči dětem, empatie), nikdy neponižovat
- pedagogický klid - soustředěná, neuspěchaná práce, neuvádět dítě do napětí (nespěchat na ně, trpělivost)
- pedagogická angažovanost - zaujetí pro práci, hledání širších souvislostí s jinými oblastmi života, hledání mezipředmětových vztahů
- kladný přístup k dětem - láska k žákům, tolerance, zájem o dítě (nikdy ho neodbývat),
21. Obsah vyučování, kriteria pro stanovení obsahu, kurikulum, dokumenty vymezující obsah (Národní program rozvoje vzdělávání, RVP ZV nebo RVP GV {podle zaměření studia studenta}, ŠVP), učební plán, učební osnovy, učebnice.
Obsah vyučování
- vzdělávací obsah (učivo a učební látka) je jádrem vyučování
- ve vyučování si žáci osvojují fakta, pojmy, pravidla, zákony, poznatky
- učivo je uspořádáno do vyučovacích předmětů
- učivo = systém poznatků, hodnot, činností, kterým se žák učí ve vyučování
- vzdělávací obsahy jsou zakotveny ve školských dokumentech