Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Obsah vyučování
je strukturovaný a funkčně uspořádaný výběr poznatků a činností,
systém hodnot, idejí a sociálních vzorců chování,
kulturní tradice,
poznání vědecké a umělecké.
obsah výuky se mění s vývojem společnosti.
obsah výuky upraven tak, aby byl v souladu s moderní vědou, technikou a s aktuálním stavem vědeckého poznání.
obsahy jsou zakotveny v: kurikulu (Standardy, vzděl. programy, učební plány a osnovy)
Kritéria pro stanovení obsahu
stav lidského poznání – věda
kritéria - politická, ekonomická, sociální a kulturní
praktické potřeby společnosti
výchovná hodnota a význam učiva pro všestranný rozvoj žáka
věk žáků (biologický, psychologický); přiměřenost věku žáka
společenské požadavky na profil absolventa
typ školy (LŠU, speciální);
pedagogická hlediska
Kurikulum
KURIKULÁRNÍ DOKUMENTY
= pedagogický dokument, který vymezuje především koncepci, cíle a vzdělávací obsah dané etapy vzdělávání a vzniká na dvojí úrovni
2 úrovně
Státní úroveň – Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha MŠMT 2001) a rámcové vzdělávací programy), které vydává MŠMT pro předškolní, základní, gymnaziální a odborné vzdělávání
Školní úroveň – školní vzdělávací programy
Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha MŠMT 2001)
dokument obecného charakteru
pro 6 států – Polsko, Rakousko, Maďarsko, Bulharsko, Slovensko a Českou republiku
Národní program rozvoje vzdělávání schválil hlavní cíle vzdělávací politiky, které se staly východiskem koncepce vzd.a rozvoje vzdělávací soustavy v ČR.
Jde o systémový projekt formulující myšlenková východiska, obecné záměry a rozvojové programy, které mají být směrodatné pro vývoj vzdělávání
Jaké jsou cíle vzdělávání podle Bílé knihy?
Tento dokument definoval 6 hl. cílů vzdělání:
-realizace celoživotního učení pro všechny,
- rozvoj lidské individuality
- zprostředkování historicky vzniklé kultury společnosti = uchování, a rozvíjení národní, jazykové a kulturní identity
- výchova k ochraně životního prostředí ve smyslu zajištění udržitelného rozvoje společnosti
- posilování soudržnosti společnosti, zajištění rovného přístupu ke vzdělávání, výchova k lidským právům a multikulturalitě
- podpora demokracie a občanské společnosti
- výchova k partnerství, spolupráci a solidaritě v evropské i globalizující se společnosti
- zvyšování konkurenceschopnosti ekonomiky a prosperity společnosti
- zvyšování zaměstnatelnosti
Dokumenty vymezující obsah
1. teoreticko pedagogické dokumenty -
školský zákon,
standardy,
vzdělávací programy,
učební plány,
učební osnovy,
časově tématické celky,
učebnice,
metodické příručky,
písemná příprava na výuku
2. praktické pedagogické dokumenty (školní dokumentace)
vnitřní řád školy,
třídní kniha,
katalogové listy,
osobní listy,
žákovské knížky,
vysvědčení