Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Obsah vyučování

  • je strukturovaný a funkčně uspořádaný výběr poznatků a činností,

  • systém hodnot, idejí a sociálních vzorců chování,

  • kulturní tradice,

  • poznání vědecké a umělecké.

  • obsah výuky se mění s vývojem společnosti.

  • obsah výuky upraven tak, aby byl v souladu s moderní vědou, technikou a s aktuálním stavem vědeckého poznání.

  • obsahy jsou zakotveny v: kurikulu (Standardy, vzděl. programy, učební plány a osnovy)

Kritéria pro stanovení obsahu

  • stav lidského poznání – věda

  • kritéria - politická, ekonomická, sociální a kulturní

  • praktické potřeby společnosti

  • výchovná hodnota a význam učiva pro všestranný rozvoj žáka

  • věk žáků (biologický, psychologický); přiměřenost věku žáka

  • společenské požadavky na profil absolventa

  • typ školy (LŠU, speciální);

  • pedagogická hlediska

Kurikulum

KURIKULÁRNÍ DOKUMENTY

= pedagogický dokument, který vymezuje především koncepci, cíle a vzdělávací obsah dané etapy vzdělávání a vzniká na dvojí úrovni

2 úrovně

  • Státní úroveň – Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha MŠMT 2001) a rámcové vzdělávací programy), které vydává MŠMT pro předškolní, základní, gymnaziální a odborné vzdělávání

  • Školní úroveň – školní vzdělávací programy

Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha MŠMT 2001)

  • dokument obecného charakteru

  • pro 6 států – Polsko, Rakousko, Maďarsko, Bulharsko, Slovensko a Českou republiku

Národní program rozvoje vzdělávání schválil hlavní cíle vzdělávací politiky, které se staly východiskem koncepce vzd.a rozvoje vzdělávací soustavy v ČR.

Jde o systémový projekt formulující myšlenková východiska, obecné záměry a rozvojové programy, které mají být směrodatné pro vývoj vzdělávání

Jaké jsou cíle vzdělávání podle Bílé knihy?

Tento dokument definoval 6 hl. cílů vzdělání:

-realizace celoživotního učení pro všechny,

- rozvoj lidské individuality

- zprostředkování historicky vzniklé kultury společnosti = uchování, a rozvíjení národní, jazykové a kulturní identity

- výchova k ochraně životního prostředí ve smyslu zajištění udržitelného rozvoje společnosti

- posilování soudržnosti společnosti, zajištění rovného přístupu ke vzdělávání, výchova k lidským právům a multikulturalitě

- podpora demokracie a občanské společnosti

- výchova k partnerství, spolupráci a solidaritě v evropské i globalizující se společnosti

- zvyšování konkurenceschopnosti ekonomiky a prosperity společnosti

- zvyšování zaměstnatelnosti

Dokumenty vymezující obsah

1. teoreticko pedagogické dokumenty -

  • školský zákon,

  • standardy,

  • vzdělávací programy,

  • učební plány,

  • učební osnovy,

  • časově tématické celky,

  • učebnice,

  • metodické příručky,

  • písemná příprava na výuku

2. praktické pedagogické dokumenty (školní dokumentace)

  • vnitřní řád školy,

  • třídní kniha,

  • katalogové listy,

  • osobní listy,

  • žákovské knížky,

  • vysvědčení

Témata, do kterých materiál patří