Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
⇒ vymezují obsah a rozsah učiva
⇒ naznačují metody, organizační formy, postupy při probírání jednotlivých celků a témat učiva
⇒ obsahují základní poznámky o celkovém pojetí výchovně vzdělávací práce ve škole
⇒ nově koncipované osnovy neobsahují hodinové dotace, tématické celky jsou naznačeny bez časových dotací, rozděleno na standardní učivo (musí se probrat) a na nadstandardní učivo
Uspořádání učiva v učebních osnovách
1.lineární - od 1. roku studia až po SŠ učivo na sebe navazuje
2.cyklický - učivo se jakoby opakuje v různých dimenzích ⇒ rozšiřují se základy
Učebnice
⇒ dokument, ve kterém učivo nabývá nejkonkrétnější podobu
⇒ vymezuje rozsah a obsah učiva
⇒ může být do určité míry scénářem procesu výuky
⇒ je prostředkem zprostředkované komunikace
⇒ základní pomůcka pro učitele i žáka, opora učitele při vyučování
⇒ první základy teorie praxe tvorby učebnic založil Komenský
⇒ rozlišují se různé formy učebnic odpovídající jednotlivým vyučovacím předmětům, věku Ž a poznávacím etapám
⇒ kromě vlastních učebnic, kt. obsahují výklad učiva, poučky, pravidla, otázky, úkoly a cvičení žák používá i jiných pomůcek, jako jsou: doplňková četba, slovníky, tabulky, atlasy,
⇒ dále lze hovořit o tzv. učebnicových komplexech, kam patří: pracovní sešit, videokazety, audiokazety, metodické příručky, atd.
Učebnice má fce:
didaktické - informuje o učivu ( jeho rozsah, obsah )
pomáhá žákovi osvojovat metody poznávání a samostatné práce s textem
organizační - pomáhá plánovat výuku, řídit proces výuky, organizovat učební činnost žáků, ale i učitelů
Druhy učebnic:
1. zaměřené na výklad učiva - prezentace učiva (text, obrázky), aparát řízení, osvojování učiva, kontrolní otázka a úkoly
2. cvičebnice a pracovní sešit - procvičování učiva
3. čítanky a antologie
Učitel učí žáky pracovat s učebnicí.
22. Cíle základního vzdělávání v RVP ZV nebo RVP GV; klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory, průřezová témata.
Obecné cíle výchovy a vzdělávání (Bílá kniha):
rozvoj osobnosti,
zprostředkování historicky vzniklé kultury společnosti,
vyrovnání nerovnosti ve vzdělání (přístup všem),
podpora demokracie a občanské společnosti,
výchova k partnerství a globální výchova,
zvyšování zaměstnanosti
Rámcové vzdělávací programy
vznik na státní úrovni.
základ pro pedagogickou činnost škol.
vymezují cíle obecné a cíle v jednotlivých oblastech.
vymezují očekávané vzdělávací výsledky daného stupně školy.
RVP ZV
byl přijat ministerstvem školství v roce 2001. Velkým pozitivem tohoto programu je snaha zredukovat mechanické osvojování poznatků a na stranu druhou spíše zvyšovat kompetence žáků.
Úloha základního vzdělávání podle RVP ZV