Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

⇒ vymezují obsah a rozsah učiva

⇒ naznačují metody, organizační formy, postupy při probírání jednotlivých celků a témat učiva

⇒ obsahují základní poznámky o celkovém pojetí výchovně vzdělávací práce ve škole

⇒ nově koncipované osnovy neobsahují hodinové dotace, tématické celky jsou naznačeny bez časových dotací, rozděleno na standardní učivo (musí se probrat) a na nadstandardní učivo

Uspořádání učiva v učebních osnovách

1.lineární - od 1. roku studia až po SŠ učivo na sebe navazuje

2.cyklický - učivo se jakoby opakuje v různých dimenzích ⇒ rozšiřují se základy

Učebnice

⇒ dokument, ve kterém učivo nabývá nejkonkrétnější podobu

⇒ vymezuje rozsah a obsah učiva

⇒ může být do určité míry scénářem procesu výuky

⇒ je prostředkem zprostředkované komunikace

⇒ základní pomůcka pro učitele i žáka, opora učitele při vyučování

⇒ první základy teorie praxe tvorby učebnic založil Komenský

⇒ rozlišují se různé formy učebnic odpovídající jednotlivým vyučovacím předmětům, věku Ž a poznávacím etapám

⇒ kromě vlastních učebnic, kt. obsahují výklad učiva, poučky, pravidla, otázky, úkoly a cvičení žák používá i jiných pomůcek, jako jsou: doplňková četba, slovníky, tabulky, atlasy,

⇒ dále lze hovořit o tzv. učebnicových komplexech, kam patří: pracovní sešit, videokazety, audiokazety, metodické příručky, atd.

Učebnice má fce:

  • didaktické - informuje o učivu ( jeho rozsah, obsah )

  • pomáhá žákovi osvojovat metody poznávání a samostatné práce s textem

  • organizační - pomáhá plánovat výuku, řídit proces výuky, organizovat učební činnost žáků, ale i učitelů

Druhy učebnic:

1. zaměřené na výklad učiva - prezentace učiva (text, obrázky), aparát řízení, osvojování učiva, kontrolní otázka a úkoly

2. cvičebnice a pracovní sešit - procvičování učiva

3. čítanky a antologie

Učitel učí žáky pracovat s učebnicí.

22. Cíle základního vzdělávání v RVP ZV nebo RVP GV; klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory, průřezová témata.

Obecné cíle výchovy a vzdělávání (Bílá kniha):

  • rozvoj osobnosti,

  • zprostředkování historicky vzniklé kultury společnosti,

  • vyrovnání nerovnosti ve vzdělání (přístup všem),

  • podpora demokracie a občanské společnosti,

  • výchova k partnerství a globální výchova,

  • zvyšování zaměstnanosti

Rámcové vzdělávací programy

  • vznik na státní úrovni.

  • základ pro pedagogickou činnost škol.

  • vymezují cíle obecné a cíle v jednotlivých oblastech.

  • vymezují očekávané vzdělávací výsledky daného stupně školy.

RVP ZV

byl přijat ministerstvem školství v roce 2001. Velkým pozitivem tohoto programu je snaha zredukovat mechanické osvojování poznatků a na stranu druhou spíše zvyšovat kompetence žáků.

Úloha základního vzdělávání podle RVP ZV

Témata, do kterých materiál patří