Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- navazuje na výchovu v rodině a na předškolní vzdělávání
2 na sebe navazujících stupních vzdělávání:
Základní vzdělávání na 1. stupni
usnadňuje svým pojetím přechod žáků z předškolního vzdělávání a rodinné péče do povinného, pravidelného a systematického vzdělávání
motivuje žáky k dalšímu učení
založeno na poznávání individuálních potřeb, možností a zájmů každého žáka, jejich respektování a rozvíjení
Základní vzdělávání na 2. stupni
pomáhá žákům získat VDN, které jim umožní samostatné učení
a utváření takových hodnot a postojů, které vedou žáky k uvážlivému a kultivovanému chování, k zodpovědnému rozhodování, začlenění do společnosti
Úkolem základního vzdělávání je poskytovat všem dětem (bez rozdílu pohlaví, rasy, sociálního zařazení apod.) základy všeobecného vzdělání.
CÍLE ZÁKLADNÍHO VZDELÁVÁNÍ – RVP ZV
Základní vzdělávání má žákům pomoci utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání.
umožnit žákům osvojit si strategie učení a motivovat je pro celoživotní učení
podněcovat žáky k tvořivému myšlení
vést žáky k otevřené komunikaci
rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat
učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví
vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem
pomáhat žákům poznávat a rozvíjet vlastní schopnosti
rozhodovat o vlastní životní a profesní orientaci
KLÍČOVÉ KOMPETENCE
Smyslem a cílem vzdělávání je vybavit všechny žáky souborem klíčových kompetencí na úrovni, která je pro ně dosažitelná.
Kompetence k učení
Na konci základního vzdělávání žák:
vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich
Kompetence k řešení problémů