Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Globální výchova hledá způsob, jak změnit osnovy, formu a filosofii školy tak, aby připravovala „celou osobnost“, jak změnit vztah učitele ke studentům a metody vyučování. Na prvním místě je student.

Učitel mu má pomáhat porozumět sobě a ostatním a získat schopnost dívat se na problémy z různých úhlů, nejen pomocí rozumu, ale i citu.

Globální výchova chápe svět jako složitý mnohovrstevnatý systém, cílem výchovy je připravit studenty na spoluřízení tohoto systému.

Dále upozorňuje na to, že změny ve světě probíhají velmi rychle a vyžaduje neustálé posouvání hodnot a vzorců chování.

Autoři globální výchovy kritizují skutečnost, jak se v současné škole plýtvá lidskými možnostmi tím, že se potlačuje přirozená tvořivost a dochází k otupení smyslů, protože se zpravidla zaměstnává jen zrak a sluch.

V globální výchově je forma výuky zásadní – žák nesmí získávat vědomosti odděleně bez souvislostí.

Problémem současné školy je to, že učitelé vyžadují znalost faktů z učebnic a nezajímá je vlastní názory žáka.

Škola pro 21. století by měla studenta vést k sebeúctě a úctě k ostatním, rozvíjet jeho myšlení, chápat vznik předsudků a bojovat proti nim.

Cíle globální výchovy

  • Uvědomění si systému světa

  • Uvědomění si pohledu na svět

  • Pochopení vlastního vztahu k planetě

  • Vědomí zapojení a připravenosti

  • Vědomí procesu

  • vytvořit a prosadit novou etiku ve vztahu k Zemi a k životu a uskutečňovat ji v praxi;

  • integrovat ochranu Země a života s rozvojem tak, aby se zajistila udržitelnost planety;

  • odstranit hrozbu války a politického, rasového, … nepřátelství,

Z hlediska učitele je globální výchova náročná – požaduje individuální a dlouhodobé hodnocení každého žáka – to je časově náročné a musí se proto hledat kompromis mezi formálním hodnocením a filosofií globální výchovy.

Globální výchova se snaží, aby do hodnocení mohl zasahovat zkoušející i student.

Jde o souhrn hodnocení slovních projevů.

Zapojení jednotlivce do práce skupiny a studentovy práce.

Důraz je kladen na rytmus hodiny, učitel má nejprve navodit stimulující prostředí, kde si všichni důvěřují a respektují se, potom vede studenty k formulování a řešení problémů a nakonec ke konkrétní akci.

Globální výchova v praxi: např. rozlišování příslušnosti k souboru ve hře, při níž mají hráči na zádech nálepku s označením přírodniny, živočicha, odpadu, energetického zdroje, města apod. V průběhu hry dostávají sérii pokynů, podle kterých se řadí do skupin – může to být rozdělení: a) na rostliny, živočichy a ostatní, b) na přírodniny, které se nacházejí v naší přírodě a ostatní, c) na přírodniny, které člověk přímo používá a na ostatní

Cíle globální výchovy v praxi: rozvíjení systémového myšlení, poznání současného stavu planety a jeho dynamiky, pochopení vlastního vztahu k planetě a poznání způsobů vlastního zapojení do společenského dění, poznání zorného úhlu pohledu vlastního i ostatních, chápání, hodnocení a podpora diverzity kulturní a etnické

Témata, do kterých materiál patří