Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Globální výchova hledá způsob, jak změnit osnovy, formu a filosofii školy tak, aby připravovala „celou osobnost“, jak změnit vztah učitele ke studentům a metody vyučování. Na prvním místě je student.
Učitel mu má pomáhat porozumět sobě a ostatním a získat schopnost dívat se na problémy z různých úhlů, nejen pomocí rozumu, ale i citu.
Globální výchova chápe svět jako složitý mnohovrstevnatý systém, cílem výchovy je připravit studenty na spoluřízení tohoto systému.
Dále upozorňuje na to, že změny ve světě probíhají velmi rychle a vyžaduje neustálé posouvání hodnot a vzorců chování.
Autoři globální výchovy kritizují skutečnost, jak se v současné škole plýtvá lidskými možnostmi tím, že se potlačuje přirozená tvořivost a dochází k otupení smyslů, protože se zpravidla zaměstnává jen zrak a sluch.
V globální výchově je forma výuky zásadní – žák nesmí získávat vědomosti odděleně bez souvislostí.
Problémem současné školy je to, že učitelé vyžadují znalost faktů z učebnic a nezajímá je vlastní názory žáka.
Škola pro 21. století by měla studenta vést k sebeúctě a úctě k ostatním, rozvíjet jeho myšlení, chápat vznik předsudků a bojovat proti nim.
Cíle globální výchovy
Uvědomění si systému světa
Uvědomění si pohledu na svět
Pochopení vlastního vztahu k planetě
Vědomí zapojení a připravenosti
Vědomí procesu
vytvořit a prosadit novou etiku ve vztahu k Zemi a k životu a uskutečňovat ji v praxi;
integrovat ochranu Země a života s rozvojem tak, aby se zajistila udržitelnost planety;
odstranit hrozbu války a politického, rasového, … nepřátelství,
Z hlediska učitele je globální výchova náročná – požaduje individuální a dlouhodobé hodnocení každého žáka – to je časově náročné a musí se proto hledat kompromis mezi formálním hodnocením a filosofií globální výchovy.
Globální výchova se snaží, aby do hodnocení mohl zasahovat zkoušející i student.
Jde o souhrn hodnocení slovních projevů.
Zapojení jednotlivce do práce skupiny a studentovy práce.
Důraz je kladen na rytmus hodiny, učitel má nejprve navodit stimulující prostředí, kde si všichni důvěřují a respektují se, potom vede studenty k formulování a řešení problémů a nakonec ke konkrétní akci.
Globální výchova v praxi: např. rozlišování příslušnosti k souboru ve hře, při níž mají hráči na zádech nálepku s označením přírodniny, živočicha, odpadu, energetického zdroje, města apod. V průběhu hry dostávají sérii pokynů, podle kterých se řadí do skupin – může to být rozdělení: a) na rostliny, živočichy a ostatní, b) na přírodniny, které se nacházejí v naší přírodě a ostatní, c) na přírodniny, které člověk přímo používá a na ostatní
Cíle globální výchovy v praxi: rozvíjení systémového myšlení, poznání současného stavu planety a jeho dynamiky, pochopení vlastního vztahu k planetě a poznání způsobů vlastního zapojení do společenského dění, poznání zorného úhlu pohledu vlastního i ostatních, chápání, hodnocení a podpora diverzity kulturní a etnické