Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Moderní principy:

  • pozitivní orientace,

  • důraz na kladné stránky osobnosti

  • aktivita,

  • samostatnost,

  • tvořivost

  • princip kooperace,

  • p. zpětné vazby (vnější kontrola x vnitřní vědomí)

24. Výukové strategie (deduktivní, induktivní a sociálně zprostředkovaná výuka); metodické postupy ve výuce. Typy výuky: výuka informativní, heuristická, produkční a regulativní. Styl výuky jako individuální charakteristika učitele.

Výukové strategie

Metoda cesta k cíli je rozhodujícím prostředkem k dosahování cílů v každé uvědomělé činnosti; proto záleží na výběru vhodných metod a na jejich dokonalém ovládání.

Metody výuky patří k nejdůležitějším faktorům VV procesu, protože bez odpovídajících metod nelze splnit cíle a úkoly výchovy.

Metoda výuky je koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáků, který je zaměřen na dosažení výchovně vzdělávacích cílů.

metody výuky můžeme analyzovat z různých hledisek a rozlišit v nich

stránku obsahovou, logickou, gnozeologickou, řídící apod.,

podle jejich projevu pak rozeznáváme stránku vnější a vnitřní.

Výukové strategie

  1. Deduktivní výuka (přímá výuka)

    • uvedení do nového pojmu nebo generalizace

    • učitel vysvětluje a předvádí (vede vyučování)

    • sděluje cíle, předkládá literaturu, srovnává s jinými jevy

    • procvičuje a vyhodnotí výsledky žáků

(Př. Chceme předat žákům schopnost rozlišit příklady novinářského stylu od jiných komunikačních stylů. Seznámili bychom je s tímto cílem, předložili definici žurnalistického stylu a uvedli jeho vlastnosti, ukážeme příklad žurnalistických útvarů a pro srovnání příklady jiných stylů. Dáme možnost procvičit jejich rozlišování. Potom je můžeme vyzkoušet.)

  1. Induktivní výuka

    • začíná badatelskou činností a vede žáky k objevování pojmu nebo generalizace (zobecnění)

    • procvičování a vyhodnocení

(Př. Nejdříve bychom žákům dali přečíst několik článků psaných žurnalistickým stylem. Mají vybrat nejzajímavější a nejživější z nich. Pak by dostali za úkol najít znaky, díky nimž jsou ony texty tak čtivé. Teprve teď tato slova označíme za příklady žurnalistického stylu, definujeme tento pojem a popíšeme jeho základní vlastnosti. Pak přijde opět procvičování a vyhodnocení úrovně ovládnutí cílů.)

  1. Sociálně zprostředkovaná výuka

    • žáci se učí společně a učitel je zprostředkovatel nebo moderátor

    • informace čerpáme od žáků samotných, nebo jim dáme možnost vyvodit je z prožitku

    • umožňuje sociální učení, které je pro žáky přirozené

(Př. V případě hodiny na téma „žurnalistický styl“ se žáci mohou rozdělit do malých skupin a číst nebo psát příklady žurnalistických útvarů, mohli by společně hledat zajímavě napsané nebo informačně bohaté části textu nebo by mohli inscenovat scénku „zpravodajské relace“.)

Témata, do kterých materiál patří