Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Moderní principy:
pozitivní orientace,
důraz na kladné stránky osobnosti
aktivita,
samostatnost,
tvořivost
princip kooperace,
p. zpětné vazby (vnější kontrola x vnitřní vědomí)
24. Výukové strategie (deduktivní, induktivní a sociálně zprostředkovaná výuka); metodické postupy ve výuce. Typy výuky: výuka informativní, heuristická, produkční a regulativní. Styl výuky jako individuální charakteristika učitele.
Výukové strategie
Metoda cesta k cíli je rozhodujícím prostředkem k dosahování cílů v každé uvědomělé činnosti; proto záleží na výběru vhodných metod a na jejich dokonalém ovládání.
Metody výuky patří k nejdůležitějším faktorům VV procesu, protože bez odpovídajících metod nelze splnit cíle a úkoly výchovy.
Metoda výuky je koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáků, který je zaměřen na dosažení výchovně vzdělávacích cílů.
metody výuky můžeme analyzovat z různých hledisek a rozlišit v nich
stránku obsahovou, logickou, gnozeologickou, řídící apod.,
podle jejich projevu pak rozeznáváme stránku vnější a vnitřní.
Výukové strategie
Deduktivní výuka (přímá výuka)
uvedení do nového pojmu nebo generalizace
učitel vysvětluje a předvádí (vede vyučování)
sděluje cíle, předkládá literaturu, srovnává s jinými jevy
procvičuje a vyhodnotí výsledky žáků
(Př. Chceme předat žákům schopnost rozlišit příklady novinářského stylu od jiných komunikačních stylů. Seznámili bychom je s tímto cílem, předložili definici žurnalistického stylu a uvedli jeho vlastnosti, ukážeme příklad žurnalistických útvarů a pro srovnání příklady jiných stylů. Dáme možnost procvičit jejich rozlišování. Potom je můžeme vyzkoušet.)
Induktivní výuka
začíná badatelskou činností a vede žáky k objevování pojmu nebo generalizace (zobecnění)
procvičování a vyhodnocení
(Př. Nejdříve bychom žákům dali přečíst několik článků psaných žurnalistickým stylem. Mají vybrat nejzajímavější a nejživější z nich. Pak by dostali za úkol najít znaky, díky nimž jsou ony texty tak čtivé. Teprve teď tato slova označíme za příklady žurnalistického stylu, definujeme tento pojem a popíšeme jeho základní vlastnosti. Pak přijde opět procvičování a vyhodnocení úrovně ovládnutí cílů.)
Sociálně zprostředkovaná výuka
žáci se učí společně a učitel je zprostředkovatel nebo moderátor
informace čerpáme od žáků samotných, nebo jim dáme možnost vyvodit je z prožitku
umožňuje sociální učení, které je pro žáky přirozené
(Př. V případě hodiny na téma „žurnalistický styl“ se žáci mohou rozdělit do malých skupin a číst nebo psát příklady žurnalistických útvarů, mohli by společně hledat zajímavě napsané nebo informačně bohaté části textu nebo by mohli inscenovat scénku „zpravodajské relace“.)