Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
demonstrace obrazů statických
projekce statická a dynamická
Metody praktické
nácvik pohybových a pracovních dovedností
žákovské laborování
pracovní činnosti (v dílnách, na pozemku)
grafické a výtvarné činnosti
B. Metody z hlediska aktivity a samostatnosti žáků – aspekt psychologický
C. Metody z hlediska myšlenkových operací – aspekt logický
D. Metody z hlediska fází výchovně vzdělávacího procesu – aspekt procesuální
E. Metody z hlediska výukových forem a prostředků – aspekt didaktický
Názorně demonstrační metody
opírají se o přímý názor, o nazíravé poznávání jevů
dnes výrazně posíleny moderními technickými prostředky (diapozitivy, fólie, film, televize, video), které jejich působení umocňují
předvádění je třeba předem naplánovat, mělo by probíhat v přiměřeném tempu, je dobré zapojit žáky, opakování předvádění, slovní vysvětlení,…
Metody praktické:
při praktických činnostech je převažujícím pramenem poznání přímý styk se skutečnými předměty a možnost manipulace s nimi - zdrojem poznání je tady tedy praktická činnost žáka
praktické činnosti navazují již na získané znalosti
k rovině vizuální a auditivní přistupuje i rovina motorická
tyto praktické činnosti mají velký VV význam, napomáhají k sepětí teorie s praxí a k spojení školy se životem – žáci jsou vedeni k odpovědnému vztahu k práci, k vytrvalosti, formuje se jejich smysl pro pořádek a organizaci a jsou významným prostředkem profesionální orientace
Praktická činnost žáků by měla být
• výchovná a informující
• smysluplná a přijatelně motivovaná
• přiměřená (věku i individuálním zvláštnostem a schopnostem)
• měla by být vždy spojena s myšlením
• průběh i výsledky by měl žák radostně prožít , měl by mít pocit uspokojení, že jeho praktická činnost měla smysl
Názorné a praktické vyučovací metody
• frontální pokusy – dělají je žáci zpravidla v menších skupinách a buď paralelně s učitelovým demonstračním pokusem nebo samostatně; realizují se za pomocí dostatečného množství pomůcek (tzv. žákovských souprav)
• laboratorní práce – v přírodovědných a technických předmětech; jde o aktivní a samostatnou práci žáků, kteří laborují, experimentují, pozorují, popisují, měří a dospívají k určitým výsledkům a závěrům, sloužícím k ověření již známých poznatků nebo vyvození poznatků nových; probíhají v odborných učebnách nebo laboratořích a žáci pracují ve skupině nebo samostatně; tyto práce rozvíjí zejména myšlení žáků, učí je organizaci práce, zacházení s různými látkami a přístroji,…
• práce žáků s multiplikáty pomůcek – každý žák (případně dvojice) má k dispozici učební pomůcku, s kterou může manipulovat, experimentovat, provádět vlastní měření a zjišťovat její vlastnosti (např. modely těles v matematice pro vypočítání objemu, povrchu, obsahu,..); nejde tedy o demonstraci jevu nebo děje, jako je tomu při pokusu, ale jde o aplikaci získaných poznatků na konkrétním materiálu