Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • demonstrace obrazů statických

  • projekce statická a dynamická

  • Metody praktické

    1. nácvik pohybových a pracovních dovedností

    2. žákovské laborování

    3. pracovní činnosti (v dílnách, na pozemku)

    4. grafické a výtvarné činnosti

  • B. Metody z hlediska aktivity a samostatnosti žáků – aspekt psychologický

    C. Metody z hlediska myšlenkových operací – aspekt logický

    D. Metody z hlediska fází výchovně vzdělávacího procesu – aspekt procesuální

    E. Metody z hlediska výukových forem a prostředků – aspekt didaktický

    Názorně demonstrační metody

    • opírají se o přímý názor, o nazíravé poznávání jevů

    • dnes výrazně posíleny moderními technickými prostředky (diapozitivy, fólie, film, televize, video), které jejich působení umocňují

    • předvádění je třeba předem naplánovat, mělo by probíhat v přiměřeném tempu, je dobré zapojit žáky, opakování předvádění, slovní vysvětlení,…

    Metody praktické:

    • při praktických činnostech je převažujícím pramenem poznání přímý styk se skutečnými předměty a možnost manipulace s nimi - zdrojem poznání je tady tedy praktická činnost žáka

    • praktické činnosti navazují již na získané znalosti

    • k rovině vizuální a auditivní přistupuje i rovina motorická

    • tyto praktické činnosti mají velký VV význam, napomáhají k sepětí teorie s praxí a k spojení školy se životem – žáci jsou vedeni k odpovědnému vztahu k práci, k vytrvalosti, formuje se jejich smysl pro pořádek a organizaci a jsou významným prostředkem profesionální orientace

    Praktická činnost žáků by měla být

    • výchovná a informující

    • smysluplná a přijatelně motivovaná

    • přiměřená (věku i individuálním zvláštnostem a schopnostem)

    • měla by být vždy spojena s myšlením

    • průběh i výsledky by měl žák radostně prožít , měl by mít pocit uspokojení, že jeho praktická činnost měla smysl

    Názorné a praktické vyučovací metody

    frontální pokusy – dělají je žáci zpravidla v menších skupinách a buď paralelně s učitelovým demonstračním pokusem nebo samostatně; realizují se za pomocí dostatečného množství pomůcek (tzv. žákovských souprav)

    laboratorní práce – v přírodovědných a technických předmětech; jde o aktivní a samostatnou práci žáků, kteří laborují, experimentují, pozorují, popisují, měří a dospívají k určitým výsledkům a závěrům, sloužícím k ověření již známých poznatků nebo vyvození poznatků nových; probíhají v odborných učebnách nebo laboratořích a žáci pracují ve skupině nebo samostatně; tyto práce rozvíjí zejména myšlení žáků, učí je organizaci práce, zacházení s různými látkami a přístroji,…

    práce žáků s multiplikáty pomůcek – každý žák (případně dvojice) má k dispozici učební pomůcku, s kterou může manipulovat, experimentovat, provádět vlastní měření a zjišťovat její vlastnosti (např. modely těles v matematice pro vypočítání objemu, povrchu, obsahu,..); nejde tedy o demonstraci jevu nebo děje, jako je tomu při pokusu, ale jde o aplikaci získaných poznatků na konkrétním materiálu

    Témata, do kterých materiál patří