Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
V odborných předmětech to může být řešení drobných problémů - výpočty příkladů, kreslení schémat apod.
Samostatná práce žáků - učební aktivita, při níž si žáci osvojují požadovaný obsah vzdělání vlastním, především myšlenkovým úsilím, a to relativně bez cizí pomoci. Samostatná práce žáků se dobře rozvíjí v příznivém klimatu školy a třídy, kdy si učitelé jsou vědomi důležitosti žákových postojů k učení, a proto pro aktivitu, samostatnost a tvořivost žáků vytvářejí nezbytné předpoklady.
Stupně žákovské samostatnosti
napodobování – práce podle vzoru, prosté obměňování známých věcí, opak. dřívějších činností, samočinnost
samostatná reprodukce poznatků, textů, činností, při nichž žák již překonává prosté opakování
rekonstrukce jevů, vlastní variace a samostatné obměňování, kde se již částečně uplatňuje žákova invence a osobitý přístup
kritické přetváření jevů, určité projevy originality a jedinečnosti, inovace, nápady a vlastní přínos, postoj nebo pohled na věc
Tvořivost (kreativita)
- schopnost přinášet něco nového, co dosud neexistovalo (v širším slova smyslu).
Tvořivost lze vymezit také jako schopnost člověka přetvářet svět.
Je to složitý proces, na němž se podílí celá osobnost. Při tvořivém procesu vystupuje do popředí divergentní myšlení - nové myšlenky jen minimálně vycházejí ze známých informací.
Naproti tomu konvergentní myšlení odvozuje nové myšlenky a závěry ze známých informací.
Při tvořivosti se uplatňuje –
představivost (schopnost rekonstruovat dříve vnímanou skutečnost a vytvářet obrazy dříve vnímaných jevů)
fantazie (schopnost vytvářet představy, které neodpovídají objektivní skutečnosti)
imaginace (schopnost vkládat vlastní představy do vnímaného objektu)
intuice (schopnost postihnout vztahy, podstatu, pravdu cestou bezprostředního nazírání bez racionální analýzy a logického důkazu)
Technická tvořivost- správné a účelné řešení problémových úloh technického (odborného) charakteru v teoretické i praktické rovině.
Nový produkt je výsledkem tvůrčího procesu.
Tvořivý žák je žák aktivní a samostatný.
Jsou to hierarchicky na sebe navazující stupně.
Na procesu tvořivosti se podílí myšlení, představivosti, fantazie, obrazotvornost.
Důležitou roli hrají tvůrčí schopnosti = výkonnostní dispozice, které se vztahují k psychickým procesům, účastnících se tvůrčího řešení problému.
Čtením a psaním ke kritickému myšlení
Vzdělávací program Čtením a psaním ke kritickému myšlení - Vzdělávací program RWTC (Reading and writing for critical thinking) je původem americký program, jehož realizaci v České republice podporuje několik organizací a nadací. Učitel využívá mnoha různých metod, např. brainstorming, myšlenková mapa, volné psaní, diskusní pavučina, řízené čtení s předvídáním, párová diskuse a párové čtení, které dětem umožňují učit se aktivně, vycházet z vlastních zkušeností a učit se podle vlastních potřeb. Jádrem programu je třífázový cyklus učení: 1. Evokace /vybavení/ -každé učení začíná tím, že studenti vyjádří, co vědí o řešení problému a vyjádří to slovy, zároveň vyslovují i otázky a nejasnosti, na které bude třeba odpovědět 2. Uvědomění si významu -žákův koncept se konfrontuje s nově získanými informacemi a dochází k přeformulování toho, jak daný problém chápu pod vlivem nových informací 3. Reflexe /úvaha/ -každý student si sám ujasní, co se naučil a jak, kdo nebo co mu ještě pomůže v dořešení problému; studenti si uvědomují, co se naučili a které z původních názorů se potvrdily a naopak