Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Fixace:
upevňování osvojených vědomostí a dovedností
nejčastěji se realizuje formou opakování a cvičení
realizaci fixačních postupů ve výuce napomáhá PSYCHOLOGICKÝ PŘÍSTUP K UČENÍ = respektování zákonitostí paměti, křivky zapomínání, zákonů motivace,…
má individuální charakter
hlavní roli zde hraje OPAKOVÁNÍ, které však není stereotypní reprodukcí stejných obsahů, ale spíše hierarchií návratů k poznanému, ale na jiné úrovni
Formy opakování:
prvotní (ve stejném rozsahu jako při expozici a to ihned po probírání učiva); průběžné; zobecňující (postihuje větší cesty učiva, vymezuje podstatné a nepodstatné); problémové (spojováno s aplikací poznatků
Diagnóza:
zkoušení, prověřování, hodnocení, známkování,…
jde o průběžné zjišťování zpětné vazby o žákově práci
Druhy diagnostikování:
průběžné, frontální, individuální, skupinové, kolokvijní, testování, strojové
Formy diagnostikování:
ústní, písemné, grafické, pohybové, kombinované
jako nejpohotovější diagnostický prostředek se jeví testování a strojové zjišťování výsledků
Aplikace:
používání získaných vědomostí a dovedností v praktické činnosti, tím se stává vyvrcholením výuky
předpokládá ovládnutí základních myšlenkových operací (analýza, syntéza, generalizace, abstrahování, konkretizace)
projevuje se jako schopnost jednat v nových, změněných podmínkách
30. Zjišťování výsledků výuky, zkoušky a didaktické testy. Hodnocení a klasifikace žáků. Hodnocení formativní a sumativní, známkování a slovní hodnocení.
Školní “úspěch“ a “neúspěch“ žáků.
Zjišťování výsledků výuky
Hodnocení (pedagogická evaluace):
znamená zjišťování, porovnávání a vysvětlování dat charakterizujících stav, kvalitu, fungování a efektivnost škol, částí nebo celku vzdělávacího systému.
Zahrnuje hodnocení vzdělávacích procesů, hodnocení vzdělávacích projektů, hodnocení vzdělávacích výsledků, hodnocení učebnic…
Má důležitou roli pro korekci a inovaci vzdělávacího systému, pro strategii plánování jeho rozvoje a priorit.
Je samostatnou vědní disciplínou.
Hodnocení
- je zakotveno ve školských zákonech i vyhláškách.
- je vedeno v povinné pedagogické dokumentaci (třídní kniha nebo deník praktického vyučování).
- v případě nesrovnalostí žák může požádat o přezkoušení před komisí.
- při hodnocení zjišťujeme
okamžitou úroveň vědomostí a dovedností a
současně sledujeme vývoj osobnosti pod vlivem výchovy.
- by mělo být co nejvíce objektivní
Funkce hodnocení
- diagnostická - poznat schopnosti žáka- porovnáváním, zkoušením, hodnocením
- kontrolní - zjistit co umí
- regulační - podle výsledků učení učitel upravuje výuku
- motivační - hodnocení má žáka motivovat k dobrým výsledkům