Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
skupinová a kooperativní výuka – žáci ve třídě tvoří pracovní skupiny podle svých schopností, zájmů či osobních přání. Někdy jsou vhodné skupiny sourodé (schopnosti, výkon, zájem), jindy nesourodé (jednotliví žáci mají různé role). Skupiny mohou být trvalé nebo proměnlivé.
Skupinová výuka
Definice skupinového vyučování: organizační forma výuky, v níž žáci pracují ve skupinách vytvořených podle různých kritérií, např. obtížnosti úkolu, charakteru činnosti, výkonu nebo učebního tempa žáků. Při skupinovém vyučování dochází k rozdělení třídy na několik skupin, které samostatně řeší vlastní úkoly.
Můžeme sestavovat skupiny:
homogenní (stejnorodé), které tvoří žáci s přibližně stejnou úrovní poznávacích procesů a pracovním tempem
heterogenní (různorodé), které tvoří žáci s rozdílnou úrovní poznávacích procesů a pracovního tempa
Při práci s homogenními skupinami řeší žáci jednotlivých skupin zpravidla úkolu lišící se stupněm obtížnosti, náročností na kvalitu myšlení a pracovní tempo.
Žáci mohou zadaný úkol řešit společně nebo individuálně.
Při práci s heterogenními skupinami řeší zpravidla všechny skupiny úkoly přibližně stejné náročnosti (stejného nebo různého zaměření).
Úkol řeší celá skupina společně.
Nejschopnější žáci organizují práci ve skupině a pomáhají slabším.
Rysy skupinové výuky:
• spolupráce žáků při řešení obvykle náročnější úlohy nebo problému
• dělba práce žáků při řešení úlohy, problému
• sdílení názorů, zkušeností, prožitků ve skupině
• prosociálnost – vzájemná pomoc členů skupiny
• odpovědnost jednotlivých žáků za výsledky společné práce
Práce žáků ve skupinách je předpokladem kooperativního učení, ke kterému dochází tehdy, pokud mezi žáky existuje pozitivní vzájemná závislost, tj. žáci si uvědomují, že nemohou uspět, pokud neuspějí i jejich spolužáci.
Práce ve skupinách:
rozvíjí společenské vztahy ve třídě
skupiny mohou být relativně stálé nebo se mohou měnit
seskupování žáků se může realizovat spontánně nebo usměrňovaně
je možno vytvářet skupiny uvnitř třídy nebo uvnitř školy
skupinová výuka poskytuje velké možnosti ke zkvalitnění výuky
řízení práce žáků ve skupinách představuje také zvýšenou náročnost na učitelovu přípravu na výuku
žáci tvoří skupiny a spolupracují na řešení problémů
klady: zvýšení aktivity při učení, více žáků se zapojí do práce, obrana proti stereotypu ve vyučování, zvyšuje se samostatnost žáků, žáci se učí komunikativním dovednostem
zápory: žáci ve skupině pracují nerovnoměrně, skupiny jsou příliš hlučné, žáci se překřikují, neprobere se dost učiva, obtížné hodnocení
Ve skupinové a kooperativní výuce rozlišujeme tři fáze:
