Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
29. Organizace výuky. Organizační formy vyučování; vyučovací jednotka (hodina), její výstavba a podoby. Hromadná, skupinová a individualizovaná výuka. Domácí příprava žáků na vyučování a domácí úkoly
Organizace výuky
Práce učitele vyžaduje vedle profesionální kvalifikace také dovednosti projektování a plánování. Jde zejména o přípravu na vyučovací hodinu. Řídící činnost ve výuce lze rozdělit na 3 základní fáze:
fáze přípravy a projektování (nezbytné podmínky pro vytyčení cílů vyuč.hodiny)
fáze realizační (řídí proces učební činnosti žáků včetně prognózy a diagnózy)
fáze kontrolní a hodnotící (fáze hodnocení činnosti žáků i samotného učitele)
Učitel musí vycházet ze specifických zvláštností jednotlivých vyučovacích předmětů, musí znát základní dokumenty( učební plán, učební osnovy, standardy předmětů, které vyučuje i předmětů příbuzných), významná je i analýza učiva. Na základě studia materiálů si připraví tematický plán (analyzuje VV cíle, volí vhodné učebnice, adekvátní formy a metody, didaktické prostředky,nesmí zapomenout i na možnost vhodné motivace). Důkladné provedení analýzy učiva, žáků a třídního kolektivu může efektivně řídit výuku v jednotlivých předmětech.
Organizační formy vyučování
uspořádání podmínek k realizaci obsahu vyučování, v jejichž rámci se používají různé vyučovací metody a vyuč.prostředky
můžeme je rozdělit podle prostředí na výuku - ve třídě, - ve specializovaných prostorách (odborné učebny, laboratoře, dílna) nebo - v přirozeném prostředí (vycházka, exkurze)
dále se rozlišují podle uspořádání žáků na
individuální,
frontální,
individualizované
diferencované
projektová výuka
otevřené vyučování
týmové
skupinové vyučování
dále sem lze jako organizační formu vyučování zařadit vyučovací hodinu
Organizační formy vyučování:
individuální – žáci pracují individuálně, jsou různého věku a různé vědomostní úrovně. Učivo je pro každého stanoveno individuálně, doba vyuč. není přesně určena. Učitel pracuje vždy jen s jedním žákem. Efektivita této formy je velni nízká. V současnosti vhodná např. na uměleckých školách.
hromadná (frontální) – výuku celé skupiny třídy řídí jeden učitel, jež má koordinující roli. Skupina žáků je stejného věku a přibližně stejné mentální úrovně. Podstatou je třídně hodinový systém. Výuka v jedné místnosti, klasické uspořádání lavic. Základní stavba hodiny – příprava a realizace / motivace, opakování, expozice, fixace, diagnostika, aplikace v praxi.
individualizovaná –
přizpůsobení náročnosti učiva a vyučovacích postupů individuálním možnostem žáka tak, aby vyučování bylo co nejúčinnější
princip individuálního přístupu k žákům – patří k základním pravidlům vyučování i v tradiční škole