Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

29. Organizace výuky. Organizační formy vyučování; vyučovací jednotka (hodina), její výstavba a podoby. Hromadná, skupinová a individualizovaná výuka. Domácí příprava žáků na vyučování a domácí úkoly

Organizace výuky

Práce učitele vyžaduje vedle profesionální kvalifikace také dovednosti projektování a plánování. Jde zejména o přípravu na vyučovací hodinu. Řídící činnost ve výuce lze rozdělit na 3 základní fáze:

  1. fáze přípravy a projektování (nezbytné podmínky pro vytyčení cílů vyuč.hodiny)

  2. fáze realizační (řídí proces učební činnosti žáků včetně prognózy a diagnózy)

  3. fáze kontrolní a hodnotící (fáze hodnocení činnosti žáků i samotného učitele)

Učitel musí vycházet ze specifických zvláštností jednotlivých vyučovacích předmětů, musí znát základní dokumenty( učební plán, učební osnovy, standardy předmětů, které vyučuje i předmětů příbuzných), významná je i analýza učiva. Na základě studia materiálů si připraví tematický plán (analyzuje VV cíle, volí vhodné učebnice, adekvátní formy a metody, didaktické prostředky,nesmí zapomenout i na možnost vhodné motivace). Důkladné provedení analýzy učiva, žáků a třídního kolektivu může efektivně řídit výuku v jednotlivých předmětech.

Organizační formy vyučování

  • uspořádání podmínek k realizaci obsahu vyučování, v jejichž rámci se používají různé vyučovací metody a vyuč.prostředky

  • můžeme je rozdělit podle prostředí na výuku - ve třídě, - ve specializovaných prostorách (odborné učebny, laboratoře, dílna) nebo - v přirozeném prostředí (vycházka, exkurze)

  • dále se rozlišují podle uspořádání žáků na

    • individuální,

    • frontální,

    • individualizované

    • diferencované

    • projektová výuka

    • otevřené vyučování

    • týmové

    • skupinové vyučování

  • dále sem lze jako organizační formu vyučování zařadit vyučovací hodinu

Organizační formy vyučování:

individuální – žáci pracují individuálně, jsou různého věku a různé vědomostní úrovně. Učivo je pro každého stanoveno individuálně, doba vyuč. není přesně určena. Učitel pracuje vždy jen s jedním žákem. Efektivita této formy je velni nízká. V současnosti vhodná např. na uměleckých školách.

hromadná (frontální) – výuku celé skupiny třídy řídí jeden učitel, jež má koordinující roli. Skupina žáků je stejného věku a přibližně stejné mentální úrovně. Podstatou je třídně hodinový systém. Výuka v jedné místnosti, klasické uspořádání lavic. Základní stavba hodiny – příprava a realizace / motivace, opakování, expozice, fixace, diagnostika, aplikace v praxi.

individualizovaná –

  • přizpůsobení náročnosti učiva a vyučovacích postupů individuálním možnostem žáka tak, aby vyučování bylo co nejúčinnější

  • princip individuálního přístupu k žákům – patří k základním pravidlům vyučování i v tradiční škole

Témata, do kterých materiál patří