Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Přípravná fáze - promyšlení okolností, které podmiňují účinnost této výuky: velikost skupin, vytváření skupin (podle výkonnosti, sociálních vztahů, podle zájmů, náhodným výběrem, podle stylů učení). Charakter zadávaných učebních úloh: úlohy (problémy), které vyžadují spolupráci žáků.
Realizační fáze - žáci pracují ve skupinách. Učitel motivuje, zadává úlohy a jasné instrukce, pozoruje práci skupin, podporuje spolupráci, pomáhá slabším žákům, podněcuje žáky k prezentaci výsledků.
Prezentační fáze -ústně, písemně, nástěnnou prezentací.
Vyučovací jednotka (hodina), její výstavba a podoby
- vyučovací hodina je základní jednotkou VV práce ve škole, - je základní organizační formou ve třídě. - časový úsek, jednotka školního rozvrhu hodin, jednotka plánování výuky; - u nás zpravidla 45 minut, v zahraničí 35 – 55 minut; - v alternativním vzdělávání ji lze upravovat (zkracovat, prodlužovat,..) vzhledem k věku žáků nebo k účelům a povaze výukových činností - jednotlivé vyučovací hodiny jsou uspořádány do rozvrhu hodin, který je sestaven na základě učebního plánu a počtu jednotlivých ročníků.
Fáze (etapy) vyučovací hodiny:(jednotlivé fáze nemusí být v každé vyuč. hodině a pořadí také není fixní)
zahájení vyučovací hodiny, sdělení cíle hodiny, organizační pokyny
kontrola DÚ a přípravy žáků
opakování učiva probraného v předcházejících hodinách (na které bude navazovat učivo nové)
motivace k novému učivu
expozice nového učiva
procvičování a upevňování nového učiva
pokyny k domácí přípravě žáků (popř. zadání DÚ)
shrnutí, zhodnocení a zakončení hodiny
Tyto jednotlivé fáze, jejich posloupnost a vzájemné proporce tvoří tzv. strukturu vyučovací hodiny.
Typy vyučovacích hodin – podle dominantní fáze hodiny:
hodiny základního typu,
kombinované hodiny – nejvíc používané
hodiny osvojování nových dovedností,
motivační
výkladové
opakovací
hodiny kontroly a hodnocení.
Z hlediska jednotlivých vyučovacích předmětů –
hodiny literárně-historického vyučování,
jazykové výchovy,
občanské výchovy,
matematického vyučování,
přírodovědné v.,
hudební v.,
tělesné v.,
pracovní v.
Domácí příprava žáků na vyučování a domácí úkoly
Jde o samostatnou práci, kterou žáci dělají bez přímého vlivu učitele. Správně organizovaná domácí práce rozvíjí samostatnost, aktivitu žáků a pravidelnost v práci. Zpravidla jde o činnost, kdy žák procvičuje probrané učivo. Pro rozvoj jeho osobnosti jsou důležité práce dlouhodobějšího výzkumného nebo tvořivého charakteru. Každá domácí práce musí být hodnocena, jinak může vytvořit u žáků nepořádnost a nesvědomitost. Zjištěné chyby musí žák opravit. Pozor na klasifikaci – úkol nemusí být výsledkem žákova úsilí (spolupráce rodiny).
