Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • Přípravná fáze - promyšlení okolností, které podmiňují účinnost této výuky: velikost skupin, vytváření skupin (podle výkonnosti, sociálních vztahů, podle zájmů, náhodným výběrem, podle stylů učení). Charakter zadávaných učebních úloh: úlohy (problémy), které vyžadují spolupráci žáků.

  • Realizační fáze - žáci pracují ve skupinách. Učitel motivuje, zadává úlohy a jasné instrukce, pozoruje práci skupin, podporuje spolupráci, pomáhá slabším žákům, podněcuje žáky k prezentaci výsledků.

  • Prezentační fáze -ústně, písemně, nástěnnou prezentací.

Vyučovací jednotka (hodina), její výstavba a podoby

- vyučovací hodina je základní jednotkou VV práce ve škole, - je základní organizační formou ve třídě. - časový úsek, jednotka školního rozvrhu hodin, jednotka plánování výuky; - u nás zpravidla 45 minut, v zahraničí 35 – 55 minut; - v alternativním vzdělávání ji lze upravovat (zkracovat, prodlužovat,..) vzhledem k věku žáků nebo k účelům a povaze výukových činností - jednotlivé vyučovací hodiny jsou uspořádány do rozvrhu hodin, který je sestaven na základě učebního plánu a počtu jednotlivých ročníků.

Fáze (etapy) vyučovací hodiny:(jednotlivé fáze nemusí být v každé vyuč. hodině a pořadí také není fixní)

  1. zahájení vyučovací hodiny, sdělení cíle hodiny, organizační pokyny

  2. kontrola DÚ a přípravy žáků

  3. opakování učiva probraného v předcházejících hodinách (na které bude navazovat učivo nové)

  4. motivace k novému učivu

  5. expozice nového učiva

  6. procvičování a upevňování nového učiva

  7. pokyny k domácí přípravě žáků (popř. zadání DÚ)

  8. shrnutí, zhodnocení a zakončení hodiny

Tyto jednotlivé fáze, jejich posloupnost a vzájemné proporce tvoří tzv. strukturu vyučovací hodiny.

Typy vyučovacích hodin – podle dominantní fáze hodiny:

  • hodiny základního typu,

  • kombinované hodiny – nejvíc používané

  • hodiny osvojování nových dovedností,

  • motivační

  • výkladové

  • opakovací

  • hodiny kontroly a hodnocení.

Z hlediska jednotlivých vyučovacích předmětů

  • hodiny literárně-historického vyučování,

  • jazykové výchovy,

  • občanské výchovy,

  • matematického vyučování,

  • přírodovědné v.,

  • hudební v.,

  • tělesné v.,

  • pracovní v.

Domácí příprava žáků na vyučování a domácí úkoly

Jde o samostatnou práci, kterou žáci dělají bez přímého vlivu učitele. Správně organizovaná domácí práce rozvíjí samostatnost, aktivitu žáků a pravidelnost v práci. Zpravidla jde o činnost, kdy žák procvičuje probrané učivo. Pro rozvoj jeho osobnosti jsou důležité práce dlouhodobějšího výzkumného nebo tvořivého charakteru. Každá domácí práce musí být hodnocena, jinak může vytvořit u žáků nepořádnost a nesvědomitost. Zjištěné chyby musí žák opravit. Pozor na klasifikaci – úkol nemusí být výsledkem žákova úsilí (spolupráce rodiny).

Témata, do kterých materiál patří