Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Projektová výuka (výukové projekty)

Projekt lze vymezit jako komplexní pracovní úkol, při jehož řešení si žáci současně osvojují nové vědomosti a dovednosti.

Při jeho realizaci se uplatňuje mnoho aktivizujících metod, zejména metod samostatné práce.

Důležitá je kromě cíle i cesta k tomuto cíli.

Je to proces poznávání, aktivní a samostatná myšlenková i praktická činnost žáků při řešení dílčích úkolů.

Podstatou projektové výuky je zcela jiné uspořádání učební látky, než je obvyklé v systému vyučovacích předmětů.

Postup při projektové výuce:

  • Stanovení úkolu, který je pro žáky zajímavý, přitažlivý a představuje pro ně skutečný problém. Náměty by měli vycházet z prostředí blízkého žákům a měli by být přiměřené jejich věku a úrovní jejich předcházejícího poznání a jejich zájmům.Vhodná motivace je důležitá.

  • Stanovení postupu při realizaci projektu, rozdělení úkolů. Měla by probíhat formou diskuse se žáky.Je také třeba rozvážit spotřebu materiálu a potřebné náklady, zajištění odpovědnosti a plnění jednotlivých úkolů a způsob prezentace výstupů.

  • Realizace projektu, která vede k splnění stanovených cílů.Žáci vyhledávají informace, pracuji ve škole i v terénu, pozorují, měří experimentují, pracují v dílnách, pořizují nákresy, plány…atd. Projekt většinou prostupuje více předměty.

  • Vyhodnocení a zveřejnění výsledků realizace projektu (výstava, prezentace,dokumentace apod.)

Hlavní myšlenky projektového vyučování:

  • Vytvoření konkrétního produktu.

  • Týmová práce.

  • Schopnost samostatně vyhledávat informace.

  • Respektování mezipředmětových a časových souvislostí.

  • Respektování individuality a samostatného postupu.

  • Změněná role učitele.

Příprava projektu klade vysoké nároky na všechny učitele, kteří se na jeho realizaci podílejí

Příprava musí být důkladná a promyšlená.

Členění projektů:

Projekty teoretické nebo

praktické.

Projekty žákovské nebo

navržené učitelem.

Projekty krátkodobé,

střednědobé,

dlouhodobé,

mimořádně dlouhodobé

Projekty v rámci jednoho předmětu nebo

mezipředmětové.

Dnes časté projektové týdny.

KOOPERATIVNÍ UČENÍ

  • v posledních letech se tento pojem objevuje vedle pojmu skupinová výuka

  • kooperativní výuka je komplexní výuková metoda, která je založena na kooperaci žáků mezi sebou při řešení náročných úloh a problémů, ale i na spolupráci třídy s učitelem

  • Def. Jde o učení lišící se od individuálního tím, že je postaveno na spolupráci osob při řešení složitějších úloh. Řešitelé jsou vedeni k tomu, aby si dokázali rozdělit sociální role, naplánovali si celou činnost, rozdělili si dílčí úkoly, naučili se radit si, pomáhat, slaďovat úsilí, kontrolovat jeden druhého, řešit dílčí spory, spojovat dílčí výsledky do většího celku, hodnotit přínos jednotlivých členů apod.

  • velmi často bývá tato výuka realizována ve skupinách, a proto ji lze zjednodušeně považovat za formu skupinové výuky

Témata, do kterých materiál patří