Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Didaktické hry – soutěživé hry; didaktická hra je založena na řešení problémových situací, rozvíjí aktivitu, samostatnost a myšlení, proto ji lze využít k učení
Problémová metoda (řešení výukových problémů)
spočívá v tom, že žákům nejsou sdělovány tzv. hotové poznatky, kladoucí nároky hlavně na paměť, ale jsou vedení k tomu aby samostatně nebo s nepatrnou pomocí učitele odvodili nové poznatky vlastní intenzivní myšlenkovou činností.
je to cesta náročnější a pomalejší
základní podmínkou i cílem úspěchu problémového učení je samostatná tvůrčí práce.
vede k rozvoji aktivní tvořivé práce, soustředění při pozorování, zvyšuje zájem o obor a vede žáky k samostatnosti.
předností problémové metody učení je, že umožňuje na základě již osvojených VDN samostatně a aktivně získávat další poznatky o práci v oboru.
žák nezná všechny údaje a musí si poradit jak a kde je získá;
žák zná všechny údaje a musí zvolit pracovní postup
náročné pro učitele i žáky
Problémové vyučování
soubor činností jako
organizování problémových situací,
formování výukových problémů,
poskytnutí nezbytné pomocí žákům při řešení problému,
ověřování těchto řešení a
řízení procesu systematizace a upevňování takto získaných poznatků.
Vlastnosti problému:
- měli by vycházet z reálných životních situací nebo na ně navazovat
- měli by být přiměřené věku a schopnostem žáků
- měli by vést k uvažování, hledání, zkoumání.
Řešení problému ve vyučování by mělo být rozloženo na 3 etapy:
1. Vysvětlení problému (vymezení zadaného problému a pochopení jeho podstaty)
2. Vlastní řešení problému a realizace - řešení mohou provádět žáci individuálně nebo v malých skupinách (dva až čtyři žáci).
3. Ověření správnosti řešení a zhodnocení dosažených výsledků (konfrontace závěrů vyřešeného problému).
.
Výukový problém- je úkol, se kterým se žák dosud nesetkal a postup řešení neví.
Je to teoretická nebo praktická obtíž, kterou žák samostatně řeší svým vlastním aktivním myšlenkovým zkoumáním.
Přitom využívá dosavadní vědomosti a dovednosti.
Způsoby řešení problému:
rozumovou analýzou,
postřehem intuicí,
metodou pokusu a omylu.
Fáze řešení problému rozumovou analýzou
Zjištění problému, uvědomění si jeho existence.
Orientace v problému, analýza problému.Žák si uvědomuje základní fakta, vztahy,souvislosti.
Hledání jádra problému. Těsně navazuje na předchozí fázi. Spočívá ve vymezení otázky, co je třeba řešit.
Stanovení hypotéz. Nejcennější fáze. Spočívá v hledání vhodných postupů, vedoucích k řešení problému.V této fázi se rodí nové “objevitelské myšlenky“.
Ověřování hypotéz. Po stanovení možných způsobů řešení následuje jejich ověřování. Vyslovení závěru, vyřešení problému. Tato fáze je výsledkem stanovení správné hypotézy a jejího ověření. Je pravděpodobně,že všichni žáci problém nevyřeší. Tyto žáky se správným řešením seznámí učitel nebo spolužáci.