Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Rozdíly mezi frontální a skupinovou výukou (podle Sharana, 1996):
Dimenze frontální výuka skupinová výuka Činnost učitele Stanovuje učební úlohy a tempo výuky Rozděluje žáky do skupin, zadává jim úlohy, popř. vyžaduje při formulaci úloh aktivitu žáků, podněcuje žáky ke spolupráci Učební úlohy Stejné pro celou třídu Rozdílné svým obsahem a náročností, umožňující spolupráci žáků Činnost žáků Řeší úlohy podle instrukcí učitele, který hodnotí jejich práci Spolupracují při řešení úloh, vzájemně si pomáhají, diskutují, hodnotí svoji práci Způsob komunikace Jednostranná: učitel – žáci, žáci - učitel Mnohostranná komunikace mezi žáky ve skupině, mezi skupinami a učitelem Uspořádání třídy Stálé Flexibilní, umožňující uspořádání pracovních míst žáků podle velikosti skupiny i charakteru úloh a skýtající prostor pro komunikaci s učitelemPozn.: Frontální výuka (vyučování) = tradiční způsob vyučování, kdy učitel pracuje hromadně se všemi žáky ve třídě jednou společnou formou, se stejným obsahem činnosti; odpovídá tomu i uspořádání prostoru třídy; při stávajícím počtu žáků ve třídě má svůj význam, i když bývá často kritizováno
????? Fáze výuky. Motivace, expozice, fixace, diagnóza a aplikace.
člení proces výuky na určité sekvence, které však nejsou uzavřené a izolované
mohou vystupovat jako relativně samostatné časové jednotky, ale většinou se prolínají
optimální sled výuky (motivace, expozice, fixace, diagnóza a aplikace) je jen modelovým obrazem
fáze výuky tedy nelze ztotožňovat se strukturou vyučovací hodiny
Motivace:
souhrn činitelů, které podněcují, orientují a udržují chování člověka
prostředek zvyšování efektivity učební činnosti žáků ve výuce
Učební činnost žáka může být motivována jeho:
poznávacími potřebami; sociálními potřebami; výkonovými potřebami
Vnitřní motivace – učební činnost žáka je motivována poznávacími potřebami. Vychází z potřeby poznávat a odhalovat stále něco nového
Vnější motivace – učením jsou uspokojovány potřeby, původně s učením nesouvisející
Hlavní druhy motivace:
interakce mezi U a Ž; aktualizace vhodných potřeb; působení odměn a trestů (nejvýznamnější); životní orientace žákovy osobnosti
odměna X trest:
pochvala – nezbytné , aby došlo k bezprostřednímu spojení pochvaly s provedenou činností; častým používáním se snižuje její účinnost
trest – nutné stanovení kriterií, za co má být žák trestán; musí být úměrný míře provinění a dobře uvážený
Expozice:
zprostředkovává žákům nové poznatky
zahrnuje všechny způsoby a postupy, jimž si žáci pod vedením učitele učivo osvojují
ústředním problémem v expoziční fázi je vytváření pojmů, jejichž prostřednictvím žák odráží to,co je ve věcech a jevech reálného světa obecné
vytváření pojmů musí předcházet přesné vnímání a myšlenkové operace jako je srovnávání, analýza, syntéza, abstrahování
do expoziční fáze patří také vytváření základů a východisek dovedností a návyků