Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 2 orámečkované

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.28 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Etapy diagnostického postupu:

  • retróza – zjišťování a hodnocení vybraných faktorů výchovy a vzdělávání

  • Analýza – pedagogická rozvaha, odhalování vnějších a vnitřních znaků, vztahů, příčin a souvislostí

  • Diagnóza – stanovení aktuálního stavu úrovně žáka

  • Prognóza – předpověď dalšího rozvoje, projektování nových úkolů z hlediska perspektivních cílů na základě analýzy diagnózy

  • Opatření – pedagogický návod jak dosáhnout lepších výsledků navozováním kladných změn. Musí respektovat současný stupeň rozvoje, který byl stanoven diagnózou

Metody Pedagogické diagnostiky:

Klasické diagnostické metody

  • Klasické ústní zkoušky

  • orientační

  • klasifikační

  • Klasické písemné zkoušky

  • denní písemné úkoly (diktáty, písemná cvičení)

  • domácí úkoly

  • měsíční práce

  • Klasické výkonové zkoušky

  • pohybové motorické (tělovýchovné, aj.)

  • technické práce

  • pokusné práce

  • referáty

  • organizační úkoly

  • Přesné písemné zkoušky (didaktické testy)

  • běžné orientační testy

  • standardizované testy

Vědecko-výzkumné diagnostické metody

  • systematická pozorování žáků

  • pozorování ve třídě

  • pozorování mimo třídu

  • rozbor žákovských prací

  • písemné práce

  • výtvarné práce

  • technické práce

  • ostatní výsledky práce žáků

  • explorativní metody

  • rozhovor se žákem

  • beseda se žákem nebo se třídou

  • dotazníková metoda

  • anamnéza jako diagnostická metoda

Speciální diagnostické metody

  • metody psychologického rozboru osobnosti

  • metody sociologického rozboru

  • metody biologického rozboru

  • metody zdravotnické povahy

Metody třídění diagnostických údajů

metody interpretace diagnostických údajů

Pozorování

Jde o cílevědomé, soustavné a plánovité vnímání jevu a procesu, které směřuje k odhalení podstatných souvislostí a vztahu sledované skutečnosti.

Diagnostické pozorování má přesně vymezený objekt, je vedeno určitou myšlenkou a zaměřeno k určitému cíli.

Je přesně organizováno, probíhá podle stanoveného plánu a pozorované jevy a procesy jsou přesně registrovány.

Závěr pozorování tvoří analýza výsledku pozorování.

Pozorování lze rozdělit na přímé a nepřímé, na krátkodobé a dlouhodobé.

Pedagog používá tuto metodu prakticky neustále ve všech oblastech školního působení.

Rozhovor

metoda je přímou sociální interakcí.

Zkoumaná osoba je podněcována cílevědomými otázkami k verbálním informacím.

Osobní kontakt umožňuje získání mnohdy i důvěrných informací.

Soubor otázek musí tvořit souvislý celek,myšlenkově skloubený, směřující k určitému cíli. Rozhovor muže být individuální nebo skupinový , podle struktury otázek můžeme rozhovor dělit na standardizovaný (předem je stanoven obsah, formulace a pořadí otázek) a nestandardizovaný.

Průběh rozhovoru ovlivněn způsobem kladení otázek a jejich druhy (uzavřené, otevřené, polootevřené, nepřímé).

Témata, do kterých materiál patří