Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Etapy diagnostického postupu:
retróza – zjišťování a hodnocení vybraných faktorů výchovy a vzdělávání
Analýza – pedagogická rozvaha, odhalování vnějších a vnitřních znaků, vztahů, příčin a souvislostí
Diagnóza – stanovení aktuálního stavu úrovně žáka
Prognóza – předpověď dalšího rozvoje, projektování nových úkolů z hlediska perspektivních cílů na základě analýzy diagnózy
Opatření – pedagogický návod jak dosáhnout lepších výsledků navozováním kladných změn. Musí respektovat současný stupeň rozvoje, který byl stanoven diagnózou
Metody Pedagogické diagnostiky:
Klasické diagnostické metody
Klasické ústní zkoušky
orientační
klasifikační
Klasické písemné zkoušky
denní písemné úkoly (diktáty, písemná cvičení)
domácí úkoly
měsíční práce
Klasické výkonové zkoušky
pohybové motorické (tělovýchovné, aj.)
technické práce
pokusné práce
referáty
organizační úkoly
Přesné písemné zkoušky (didaktické testy)
běžné orientační testy
standardizované testy
Vědecko-výzkumné diagnostické metody
systematická pozorování žáků
pozorování ve třídě
pozorování mimo třídu
rozbor žákovských prací
písemné práce
výtvarné práce
technické práce
ostatní výsledky práce žáků
explorativní metody
rozhovor se žákem
beseda se žákem nebo se třídou
dotazníková metoda
anamnéza jako diagnostická metoda
Speciální diagnostické metody
metody psychologického rozboru osobnosti
metody sociologického rozboru
metody biologického rozboru
metody zdravotnické povahy
Metody třídění diagnostických údajů
metody interpretace diagnostických údajů
Pozorování
Jde o cílevědomé, soustavné a plánovité vnímání jevu a procesu, které směřuje k odhalení podstatných souvislostí a vztahu sledované skutečnosti.
Diagnostické pozorování má přesně vymezený objekt, je vedeno určitou myšlenkou a zaměřeno k určitému cíli.
Je přesně organizováno, probíhá podle stanoveného plánu a pozorované jevy a procesy jsou přesně registrovány.
Závěr pozorování tvoří analýza výsledku pozorování.
Pozorování lze rozdělit na přímé a nepřímé, na krátkodobé a dlouhodobé.
Pedagog používá tuto metodu prakticky neustále ve všech oblastech školního působení.
Rozhovor
metoda je přímou sociální interakcí.
Zkoumaná osoba je podněcována cílevědomými otázkami k verbálním informacím.
Osobní kontakt umožňuje získání mnohdy i důvěrných informací.
Soubor otázek musí tvořit souvislý celek,myšlenkově skloubený, směřující k určitému cíli. Rozhovor muže být individuální nebo skupinový , podle struktury otázek můžeme rozhovor dělit na standardizovaný (předem je stanoven obsah, formulace a pořadí otázek) a nestandardizovaný.
Průběh rozhovoru ovlivněn způsobem kladení otázek a jejich druhy (uzavřené, otevřené, polootevřené, nepřímé).