Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Metodické postupy ve výuce Klasifikace metod výuky (dle I. J. Lernera) ????
Informačně-receptivní metoda
-
předávání hotových informací žákům
-
realizuje se formou výkladu, vysvětlováním, ilustrací, pomocí tištěného textu, pokusů, sledováním videonahrávek, atd.
-
učitel dává hotové informace ↔ uvědomělé vnímání a zapamatování na straně žáka
-
x nezaručuje jednoznačné osvojení učiva, činnosti ⇒ musí se opakovat
-
každý žák potřebuje své osobní tempo i vlastní počet opakování
Reproduktivní metoda
= metoda organizovaného opakování způsobů činnosti
-
učitel konstruuje systém učebních úloh pro činnost, která je již žákům známa prostřednictvím informačně-receptivní metody
x ne moc stejných typů úloh → stereotyp ⇒ utlumuje soustředěnost ⇒ i trvalost osvojení
-
z úrovně osvojení povyšuje na úroveň porozumění poznatkům
Metoda problémového výkladu
-
učitel vytyčí žákům problém, jehož řešení neznají a musejí se k němu na základě osobních aktivit za pomoci učitele dopracovat
-
postupně se seznamují s jednotlivými fázemi řešení, a tak si zafixují algoritmus postupu:
-
formulace (vyjasnění) problému a určení neznámých hledaných veličin
hledání argumentů a informací potřebných k řešení
vytyčení možných postupů řešení
výběr a uskutečnění nejpravděpodobnějšího řešení
ověření správnosti řešení
Heuristická metoda
-
učitel konstruuje úlohy z okruhu učiva a zkušeností žáků tak, aby pro žáky znamenaly určitý rozpor, obtíž → aby vyžadovaly samostatné řešení (odpovídající jedné z uvedených fází)
-
učitel postupně vytyčuje dílčí problémy, formuluje protiklady, upozorňuje na konfliktní situace, sám nebo společně se žáky určuje jednotl. kroky řešení problému
-
podmínkou funkčnosti metody je rovnováha mezi aktivitou učitele a žáků
-
Výzkumná metoda
-
vyžaduje samostatné hledání řešení pro celistvý problémový úkol
-
učitel vybere učební úlohy, které u žáků zajišťují tvořivé aplikace vědomostí i získaných praktických zkušeností
-
ukazatelem efektivnosti výzkumné metody je posun k intelektuálnímu rozvoji žáků
-
projevuje se úplnou samostatností při řešení problémů (od snadných po složitější)
-
výzkumná metoda předpokládá větší sumu vědomostí a dovedností
-
1. a 2. metoda je reproduktivní (žáci si osvojují vědomosti a dovednosti prostřednictvím učení a opakování).
4. a 5. metoda je produktivní (žáci sami projevují svou tvořivost a nápady).
3. metoda je na hranici obou.
Typy výuky
Informativní výuka:
monopolní postavení učitele při sdělování informací žákům
žáci se učí tomu, co jim zprostředkuje učitel
učitel užívá názoru, rozmanitých pomůcek, střídá metody výkladu, předvádí pokusy, pracuje s barevnou křídou
převážně je aktivní jen on sám, žáci mají k aktivní a samostatné práci většinou málo příležitostí
v minulosti tento univerzální typ převládal
výhody – všichni žáci ve třídě postupují jednotně a že –učitel může na žáky působit svou osobností, ovlivňovat je v celém třídním kolektivu
výhodné tehdy, mají-li se žáci orientovat v nějaké nové oblasti poznání, je-li rozsah osvojovaných poznatků příliš velký, jde-li o učivo žákům příliš odlehlé nebo obtížné
kritika – vůči pamětní škole reprezentované tzv. herbartismem – pamětní učení, pasivita žáků