Portfolio ke zkoušce ze Školní pedagogiky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
• hodnocení učitele zapsané v hodnoticím bloku
• otázky či úkoly formulované tamtéž
Dane, děkuji za odevzdaný úkol.
Na základě dříve stanovených kritérií jej hodnotím takto: K1/1; K2/4; K3/4; K4/1; celkem tedy *10 bodů.
Oceňuji především
a) vaše úsilí formulovat a naplnit různé typy výukových cílů - u tohoto typu látky se učitelé často omezí na "seznámení s učivem";
b) propracovanou písemnou práci, která nesnižuje nároky na znalosti žáků a současně po nich vyžaduje plnění úkolů různé kognitivní náročnosti;
c) stanovení kritérií pro hodnocení práce.
Způsob, jakým jste hodinu naplánoval, realizoval a reflektoval, svědčí nejen o znalosti odborné terminologie, ale i o porozumění principům konstruktivistické výuky a o úsilí o její realizaci.
Další úkol ke zkoušce ze školní pedagogiky nepřidávám.
B. Pravdová
Virtuální hospitace – Rozbor vyučovací hodiny
1. Vyučujícím byl na počátku formulován tento jeden cíl: „Cílem výuky je vést žáky k odhalování symbolického násilí v mediálním sdělení.“ Tento uvedený cíl není formulován správně, jde totiž o popis činnosti učitele. Cíl by mohl být formulován lépe například takto: „Žák postupně odhaluje symbolické násilí v mediálním sdělení.“ Takto formulovaný cíl náleží k afektivním cílům, neboť souvisí s přesvědčením (postojem, který je uplatněn v oblasti rozumové).
Formulace psychomotorického cíle, související s oblastí jednání (koordinací smyslů a pohybů), této vyučovací hodiny by mohla být například tato: „Žák pozoruje reklamy, především ty pouštěné ve vyučovací hodině, jako sociální vědec, průběhu jejich pozorování se nesměje.“
2. Kognitivní náročnost úkolů a otázek, které žáci měli v hodině řešit, bych zařadil k jedné z nejvyšších hladin Bloomovy taxonomie výukových cílů, a to ke hladině hodnocení. Žák má především za úkol na základě daných kritérií a norem hodnotit ukázky reklam pouštěné ve vyučovací hodině.
3. K činnosti učitele ve výuce bych konstatoval, že při vyučovací hodině (forma hodiny základního typu, z hlediska normativního) během hromadné výuky (forma z hlediska sociálního), v níž byl obsažen jak typ frontální výuky, tak i typ samostatné práce, byly využity metody různého typu, a to jak slovní, tak i názorně demonstrační. V rámci slovních metod to byl z monologických slovních metod výklad a vysvětlování a z dialogických slovních metod to byl rozhovor, dále práce s videoukázkou a textem. V rámci názorně demonstračních metod to bylo pozorování a projekce dynamická.
Učitel se prostřednictvím metod snaží žáky aktivizovat, aby nejen celou hodinu poslouchali to, co sám říká, ale také aby sledovali a poslouchali videoukázku a na jejím základě si dělali poznámky do svého pracovního listu, který byl jím strukturován. Kromě smyslové aktivity se učitel také snaží vyvolat u žáků nejen kognitivní, ale i emoční aktivitu. Učitel ke všemu významně dopomáhá otázkami formulovanými za jistých účelů.