Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Portfolio ke zkoušce ze Školní pedagogiky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (590.68 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

hodnocení učitele zapsané v hodnoticím bloku

otázky či úkoly formulované tamtéž

Dane, děkuji za odevzdaný úkol.

Na základě dříve stanovených kritérií jej hodnotím takto: K1/1; K2/4; K3/4; K4/1; celkem tedy *10 bodů.

Oceňuji především

a) vaše úsilí formulovat a naplnit různé typy výukových cílů - u tohoto typu látky se učitelé často omezí na "seznámení s učivem";

b) propracovanou písemnou práci, která nesnižuje nároky na znalosti žáků a současně po nich vyžaduje plnění úkolů různé kognitivní náročnosti;

c) stanovení kritérií pro hodnocení práce.

Způsob, jakým jste hodinu naplánoval, realizoval a reflektoval, svědčí nejen o znalosti odborné terminologie, ale i o porozumění principům konstruktivistické výuky a o úsilí o její realizaci.

Další úkol ke zkoušce ze školní pedagogiky nepřidávám.

B. Pravdová

Virtuální hospitace – Rozbor vyučovací hodiny

1. Vyučujícím byl na počátku formulován tento jeden cíl: „Cílem výuky je vést žáky k odhalování symbolického násilí v mediálním sdělení.“ Tento uvedený cíl není formulován správně, jde totiž o popis činnosti učitele. Cíl by mohl být formulován lépe například takto: „Žák postupně odhaluje symbolické násilí v mediálním sdělení.“ Takto formulovaný cíl náleží k afektivním cílům, neboť souvisí s přesvědčením (postojem, který je uplatněn v oblasti rozumové).

Formulace psychomotorického cíle, související s oblastí jednání (koordinací smyslů a pohybů), této vyučovací hodiny by mohla být například tato: „Žák pozoruje reklamy, především ty pouštěné ve vyučovací hodině, jako sociální vědec, průběhu jejich pozorování se nesměje.“

2. Kognitivní náročnost úkolů a otázek, které žáci měli v hodině řešit, bych zařadil k jedné z nejvyšších hladin Bloomovy taxonomie výukových cílů, a to ke hladině hodnocení. Žák má především za úkol na základě daných kritérií a norem hodnotit ukázky reklam pouštěné ve vyučovací hodině.

3. K činnosti učitele ve výuce bych konstatoval, že při vyučovací hodině (forma hodiny základního typu, z hlediska normativního) během hromadné výuky (forma z hlediska sociálního), v níž byl obsažen jak typ frontální výuky, tak i typ samostatné práce, byly využity metody různého typu, a to jak slovní, tak i názorně demonstrační. V rámci slovních metod to byl z monologických slovních metod výklad a vysvětlování a z dialogických slovních metod to byl rozhovor, dále práce s videoukázkou a textem. V rámci názorně demonstračních metod to bylo pozorování a projekce dynamická.

Učitel se prostřednictvím metod snaží žáky aktivizovat, aby nejen celou hodinu poslouchali to, co sám říká, ale také aby sledovali a poslouchali videoukázku a na jejím základě si dělali poznámky do svého pracovního listu, který byl jím strukturován. Kromě smyslové aktivity se učitel také snaží vyvolat u žáků nejen kognitivní, ale i emoční aktivitu. Učitel ke všemu významně dopomáhá otázkami formulovanými za jistých účelů.

Témata, do kterých materiál patří