Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Portfolio ke zkoušce ze Školní pedagogiky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (590.68 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

5. Žák podle jednoduchých schémat uvedených na tabuli ve vyučovací hodině provede jednoduché nákresy s popisy vrásy a vzniku a šíření zemětřesení.

Nyní zde shrnuji, jak se mi tyto uvedené cíle podařilo naplnit.

Naplnění těchto cílů považuji osobně za velmi zdařilé, avšak samozřejmě s mírnými nedostatky, byť pro mě v podstatě zcela zanedbatelnými. Prvního cíle dosáhla drtivá většina žáků, někteří s drobnými odchylkami. Druhý cíl byl vždy dosažen alespoň částečně, záleželo zejména na míře mého zdůraznění jednotlivých úseků žákům. Dosažení třetího bylo snad až nad mé očekávání úspěšné. Dosáhnutí čtvrtého cíle nečinilo nijak zásadně potíž nikomu a naplnění bylo velmi zdařilé. Pátý cíl byl také zcela naplněn, byť u někoho s potřebou mírného napomenutí.

Následně se zde ještě pokouším o jakousi interpretaci konkrétních důkazů učení žáků související s danou vyučovací hodinou a výše formulovanými výchovně vzdělávacími cíli.

Za hlavní důkaz toho, že si každý žák z dané vyučovací hodiny něco odnesl, považuji výsledky mnou utvořeného testu na dané téma, který žáci psali v následující vyučovací hodině. Tento test včetně hodnotící stupnice i s řešením uvádím v příloze uvedené na konci tohoto úkolu. Uvádět vypracované testy konkrétních žáků však bohužel nemohu. Mohu jen uvést, že test dopadl podle mého názoru velmi dobře, neboť žádný žák nebyl hodnocen známkou 5, pouze dva žáci byli hodnoceni známkou 4, jedenáct žáků známkou 3, šest žáků známkou 2 a dokonce byla i jedna známka 1.

Jako další důkaz toho, že byly v dané hodině naplněny výchovně vzdělávací cíle, považuji také samotný výstup žáků, při němž demonstrovali některý z uvedených principů jednotlivých vnitřních geologických dějů. Například znázornění vrásy pomocí ohnutého papíru, výlevu magmatu pomocí láhve s limonádou s protřepáním a následným odvíčkováním láhve a šíření zemětřesných vln pomocí hodu mince do vody napuštěné v umyvadle.

Za další důkaz bych také považoval vyjádření se žáků o tom, které vnitřní geologické procesy se jim líbí nejvíce a proč. Nejčastějšími odpověďmi byla sopečná činnost, neboť jsou na ni nejzajímavější sopečné výbuchy s dalšími doprovodnými projevy.

Za důkaz bych rovněž také považoval zhotovené nákresy s popisy vrásy a vzniku a šíření zemětřesení provedené žáky v sešitu každého z nich, případně na samostatném papíru.

V poslední řadě se zde ještě zmiňuji o některé z reakcí žáků, jež rovněž považuji za konkrétní důkazy naplnění výše formulovaných cílů.

Z celkové atmosféry a práce žáků v hodině bych usoudil, že žáci byli daným tématem poměrně zaujati. Na konci hodiny jsem vznesl výzvu, aby se přihlásili ti, které tato hodina vůbec nebavila, a tudíž nic z ní nemají. Ruku nezvedl nikdo, což jsem považoval, že se každý v této hodině něco dozvěděl a něco ho z toho zaujalo, byť někdo ruku zvednout chtěl, ale mohl se stydět.

Témata, do kterých materiál patří