Portfolio ke zkoušce ze Školní pedagogiky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
4. K činnostem žáků bych v podstatě konstatoval obdobně to, co již bylo zmíněno v úkolu výše, a to, že byli do práce zapojováni nejen tím, že poslouchali, co říká vyučující, ale především tím, že sledovali videoukázku a na jejím základě si dělali poznámky do pracovního listu, tedy audiovizuálně i manuálně. Do práce se však pak také někteří zapojovali především vyjádřením svých názorů a pocitů. Žáci byli tedy aktivováni především videoukázkami reklam, úkoly v pracovních listech vztahující se k těmto videoukázkám, ale také otázkami doprovázeny panem učitelem.
5. Učitel se snaží vést žáky k odhalování symbolického násilí v mediálním sdělení prostřednictvím využití videoukázek reklam a následným jejich rozborem vedoucím nejen k věcným závěrům, ale především k vyvolání myšlenek a v rámci nich formulování vlastních názorů a zároveň také k vyvolání emocí a v rámci toho formulování také svých pocitů a tudíž tedy celkově k vytváření postojů uplatňované i po stránce rozumové.
6. Nejlépe bych na této vyučovací hodině hodnotil její pečlivé propracování, protože díky tomu bylo lépe patrné vidět, co učitel v dané hodině chce a byl si jistý, že se to naplní co nejefektivněji.
7. Z alterací zde zmíním především to, jak sám učitel navrhuje, že by bylo potřeba pracovat na zdokonalování svého neutrálního a objektivního působení k zaujímané problematice.
Dále by však bylo také zásadně lepší, kdyby žáci dostali ještě větší časový prostor pro své vyjádření a sdílení svých názorů i pocitů.
8. Svůj vlastní postoj k danému konkrétnímu citovanému názoru učitele bych vyjádřil v podstatě souhlasem, a tedy, že by mohlo být lepší vyrovnávat poměr mezi tzv. aktivizujícími metodami a výkladovými metodami, aby se zamezilo tomu, že by žáci byli snad až vysloveně podrážděni tím, že se po nich stále vymáhají jejich názory, kdy někteří mohou mít potíže s jejich vyjádřením v důsledku vlivu sociálního tlaku vedoucí možná právě tedy také i k samotnému zvyšování onoho sociálního tlaku. Podle mého názoru mnohdy skutečně tzv. výkladové metody nejlépe zajišťují bezpečnější uchopení učiva.
• hodnocení učitele zapsané v hodnoticím bloku
• otázky či úkoly formulované tamtéž
Děkuji, Dane, za odevzdaný rozbor hodiny.
Oceňuji správné přeformulování cíle a návrhy týkající se většího prostoru žáků pro vyjádření a sdílení svých myšlenek a pocitů.
Otázky a úkoly ke zkoušce ze školní pedagogiky
1. Jakým způsobem by v pozorované hodině bylo možné získávat důkazy o učení žáků (myšleno všech žáků, nikoliv pouze několika jednotlivců)?
2. Jakým způsobem jsou získávány důkazy o učení žáků v hodině, která je z podstatné části tvořena výkladem učitele?