386198-Somogyi_Pavel-portfolio_sk_doc_Hofmanna
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Bezpečnostní list: http://chemistry.ujep.cz/userfiles/files/Kyselina%20octova%2099%25.pdf
ZNALOSTI: Reakcí jedlé sody s octem vzniká oxid uhličitý.
23
DOVEDNOSTI: pozorování
jemná motorika (sypání jedlé sody a nalívání octa do sopky)
KLÍČOVÁ SLOVA: u tohoto pokusu se nevyskytují nové pojmy
PRACOVNÍ POSTUP:
1.
Skleničku ozdobíme s pomocí lepidla, barevného papíru a plastelíny tak, aby vypadala jako
příšera.
2.
Ve skleničce smícháme 2 velké lžičky hydrogenuhličitanu sodného, půl lžičky barviva a lžičku
jaru. Položíme ji na podnos.
3.
Ke směsi přidáme takové množství vody, aby vznikla kašička.
4.
Ke kašovité směsi přilijeme asi 20 ml octa. 5. Sledujeme reakci.
POZOROVÁNÍ A POZNÁMKY:
Smícháním jedlé sody, barviva a jaru jsme získali barevnou kašičku. Jakmile jsme přilili ocet, začala
směs pěnit.
Obrázek:
ZÁVĚR:
Ocet reagoval s jedlou sodou a tím vznikl oxid uhličitý. Ten napěnil jar. Pěna vytekla ze skleničky.
OTÁZKY A ODPOVĚDI:
1.
Jak se nazývá 5-9% roztok kyseliny octové?
24
5-9% roztok kyseliny octové se nazývá potravinářský ocet.
2.
Jaký plyn vzniká při reakci octu a jedlé sody?
Během reakce octa a jedlé sody vzniká oxid uhličitý.
25
26
ZEMĚPIS
AKTIVITA Č. 1
MAPA SVĚTA - DOPRAVA ROPY Časová dotace 45 minut
CÍL: Žáci vytvoří tematickou mapu Doprava ropy ve světě.
Žáci získávají a analyzují informace obsažené v textu a z informací od vyučujících, vyvozují závěry,
hodnotí možné environmentální dopady v dopravě ropy pro současný svět.
POMŮCKY: tvrdý papír A1, politická mapa světa ve válcovém zobrazení (černobílá) na A2, Školní atlas