386198-Somogyi_Pavel-portfolio_sk_doc_Hofmanna
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Ropovody
První ropovod byl dlouhý 9,6 km a byl postaven v roce 1865 v Pensylvánii. Od té doby bylo postaveno
mnoho a mnohem delších ropovodů, které denně přepravují obrovské množství ropy. Ropovod je
tvořen rourami o průměru 30–122 cm, které jsou nejčastěji uloženy na nevysokých sloupech na
povrchu země. Někdy jsou z různých důvodů zakopány pod zem, někdy procházejí i po mořském dně.
V určitých vzdálenostech jsou umístěny čerpací stanice, které zajišťují stálý proud ropy rychlostí 1–6
m/s. Aby se v ropovodu netvořily usazeniny, je občas pročištěn ocelovým „ježkem“, který je unášen
proudem ropy.
Tankery
V roce 1869 přivezla ropu speciálně upravená plachetnice Charles z USA do Evropy. Lze ji proto
pokládat za první tanker – loď na přepravu ropy. Z ekonomického hlediska docházíme k závěru, že
čím větší je loď, tím levnější je doprava, ale bohužel i tím horší je manévrovací schopnost lodi a tím
větší jsou případné zničující důsledky pro životní prostředí v případě katastrofy. Z toho důvodu
nekotví tankery v přístavech, ropa je přečerpávána daleko od přístavu do podmořského potrubí. V
současné době staví největší tankery Japonci. Hladiny moří brázdí asi 700 supertankerů. Celkem je v
provozu více než 6000 tankerů různé velikosti a kvality, plující pod vlajkami různých států. I přes stále
se zvyšující nároky na kvalitu tankerů dojde občas k jejich ztroskotání a následné ekologické
katastrofě.
Zařízení na přepravu ropy jsou snadno zranitelná přírodními událostmi a haváriemi. Dochází při nich k
únikům surové ropy, která tak zamořuje půdy, vody v tocích a jezerech, případně v moři, a na souši
na dlouhou dobu také podzemní vody. K podobným událostem dochází i na přepravních trasách
podél ropovodů či na námořních liniích tankerů.