Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




386198-Somogyi_Pavel-portfolio_sk_doc_Hofmanna

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.4 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Ropovody 

První ropovod byl dlouhý 9,6 km a byl postaven v roce 1865 v Pensylvánii. Od té doby bylo postaveno 
mnoho a mnohem delších ropovodů, které denně přepravují obrovské množství ropy. Ropovod je 
tvořen rourami o průměru 30–122 cm, které jsou nejčastěji uloženy na nevysokých sloupech na 
povrchu země. Někdy jsou z různých důvodů zakopány pod zem, někdy procházejí i po mořském dně. 
V určitých vzdálenostech jsou umístěny čerpací stanice, které zajišťují stálý proud ropy rychlostí 1–6 
m/s. Aby se v ropovodu netvořily usazeniny, je občas pročištěn ocelovým „ježkem“, který je unášen 
proudem ropy. 

Tankery 

V roce 1869 přivezla ropu speciálně upravená plachetnice Charles z USA do Evropy. Lze ji proto 
pokládat za první tanker – loď na přepravu ropy. Z ekonomického hlediska docházíme k závěru, že 
čím větší je loď, tím levnější je doprava, ale bohužel i tím horší je manévrovací schopnost lodi a tím 
větší jsou případné zničující důsledky pro životní prostředí v případě katastrofy. Z toho důvodu 
nekotví tankery v přístavech, ropa je přečerpávána daleko od přístavu do podmořského potrubí. V 
současné době staví největší tankery Japonci. Hladiny moří brázdí asi 700 supertankerů. Celkem je v 
provozu více než 6000 tankerů různé velikosti a kvality, plující pod vlajkami různých států. I přes stále 
se zvyšující nároky na kvalitu tankerů dojde občas k jejich ztroskotání a následné ekologické 
katastrofě

Zařízení na přepravu ropy jsou snadno zranitelná přírodními událostmi a haváriemi. Dochází při nich k 
únikům surové ropy, která tak zamořuje půdy, vody v tocích a jezerech, případně v moři, a na souši 
na dlouhou dobu také podzemní vody. K podobným událostem dochází i na přepravních trasách 
podél ropovodů či na námořních liniích tankerů. 

Témata, do kterých materiál patří