386198-Somogyi_Pavel-portfolio_sk_doc_Hofmanna
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
světa, pastelky, fixy, lepidlo
ORGANIZACE: Žáci jsou ve skupinách po cca 5 žácích.
Časová dotace pro tvorbu mapy je 1 VJ (45 minut).
ZNALOSTI: Žáci si osvojí vědomosti týkající se dopravy ropy.
Žáci získávají a analyzují informace obsažené v textu metodického listu, vyvozují závěry.
Žáci si osvojí současný způsob dopravy ropy.
Žáci hodnotí možné environmentální dopady dopravy ropy pro současný svět, vyvozují následky
ropných havárií.
DOVEDNOSTI:
Žáci si osvojí dovednosti týkající se dopravy ropy.
Žáci se naučí vytvořit na základě metodického listu mapu a své získané poznatky do mapy
aplikovat.
Žáci popíší postup tvorby mapy.
Žáci aplikují získané poznatky v environmentálním kontextu.
Žáci podpoří své tvůrčí myšlení a fantazii.
Žáci zformulují závěry a navrhnou řešení v kontextu dopravy ropy.
KLÍČOVÁ SLOVA:
Mapa, ropa, doprava ropy, tanker, ropovod, ropný vrt, spotřeba ropy, ropné
havárie, tvorba mapy, legenda, tiráž, titul
27
ÚVODNÍ TEXT
Ropa je neobnovitelná přírodní látka a patří mezi hlavní zdroje primární energie.
Těžba ropy je vázána na rovinaté oblasti, které byly nebo jsou mořským dnem. V něm vznikla ropa
přeměnou zbytků dávných odumřelých organismů. Pro těžbu ropy je potřeba zajistit hustou síť cest,
po kterých se vytěžená ropa dostane do světa (potrubí – ropovody, ropné tankery).
Historie
V polovině 19. století byla ropa přepravována v dřevěných sudech konžskými spřeženími. Později byla
přeprava koňskými povozy nahrazena přepravou v cisternách po železnici. Tento způsob však nebyl
dostačující a bylo nutné pokročit k efektivnějšímu způsobu přepravy – došlo k výstavbě ROPOVODŮ (na souši) a ke stavbě TANKERŮ po moři.