Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




425344-Pimkova_Sabina-ITV_zprava

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.96 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

aktivitu a té dát hlas. 

Průběžně v tomto závěru nalepíme nějaké fotografie ze stanovišť také do mapy a nějaké necháme 

nalepit také žáky. 

2. Stručná osnova výuky: 

Etapy 

Podrobný popis aktivit (činností) 

Metoda 

Forma 

Organizace výuky

 Didaktické    
 prostředky

Čas 

Úvod 

Scénka na letišti, Rozvinutí mapy + nalepení fotek 
Brainstorming pojmů  („Co  Vás napadne,  když  se  řekne 
pohyb?“) 
 
Organizační pokyny 
 
Rozdělení do skupin pomocí puzzle 
 

Dramatický 
výstup 
Aktivizační 
metoda 
 
 
Výklad 
 
 
grafické 
činnosti 

Hromadná 
frontální 
Hromadná 
frontální 
 
 
Hromadná 
frontální 
 
samostatná, 
hromadná 
skupinová 

Mapa 

mapa 
 
 
 

 
puzzle 

2 min. 
 
5 min. 
 
 
5 min. 
 
 
 
5 min. 

Hlavní 
část: 

Stanoviště FYZIKA Učitel  nachystá  pomůcky  a  upevní  na  chodbě  drát  na 
obou koncích ke stabilním předmětům (např. trubka od 
topení) tak, aby byl v dobře viditelné výšce nad zemí a 
byl dostatečně dlouhý (alespoň 5 m). 
Učitel uvede motivační otázku: Jak asi funguje kosmická 
raketa? Žáci odpovídají. 
Učitel  objasní  princip  pohonu  rakety  a  seznámí  žáky 
s připravovaným  pokusem.  Nato  vybídne  žáky,  aby  se 
shromáždili okolo něj – v blízkosti jednoho upevněného 
konce drátu. 
Na  porcelánovou  misku  dá  asi  půl  malé  lžičky 
manganistanu  draselného,  ke  kterému  přikápne  cca  3 
kapky  koncentrované  kyseliny  sírové,  aby  vznikla  kaše. 
Následně  tyčinkou  nanese  část  kaše  na  knot  lihového 
kahanu. 
Po 

kápnutí 

koncentrované 

kyseliny 

sírové 

manganistanu  draselného  se  vytvoří  kaše,  která  má 
tmavě  zelenou  barvu.  Po  nanesení  kaše  manganistanu 
draselného s koncentrovanou kyselinou sírovou na knot 
lihového kahanu dojde k jeho vzplanutí. 
Učitel do láhve nelije trošku technického lihu, uzavře ji 
víčkem  s otvorem  a  zatřese  s ní,  přičemž  otvor  uzavře 
palcem. Vybídne žáky, aby láhev zahřívali dlaněmi, čímž 
se zajistí lepší odpařování lihu. Asi po minutě zavěsíme 
láhev  oky  na  připevněný  drát  hrdlem  k  sobě.  Stojíme 
vedle  láhve,  nikdy  ne  za  uzávěrem!    Zapálí  špejli  a  tu 
přiloží  k otvoru  ve  víčku  láhve.  Unikající  páry  se 
intenzivně  vznítí,  expandují  a  láhev  se  protipohybem 
vymrští po drátu na druhou stranu. 
Žáci  sledují  pokus.  Vyzkouší  si  výrobu  rakety  a  její 
spuštění. 
 
 
 
Úklid pomůcek.

Témata, do kterých materiál patří