425344-Pimkova_Sabina-ITV_zprava
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
aktivitu a té dát hlas.
Průběžně v tomto závěru nalepíme nějaké fotografie ze stanovišť také do mapy a nějaké necháme
nalepit také žáky.
8
2. Stručná osnova výuky:
Etapy
Podrobný popis aktivit (činností)
Metoda
Forma
Organizace výuky
Didaktické
prostředky
Čas
Úvod
Scénka na letišti, Rozvinutí mapy + nalepení fotek
Brainstorming pojmů („Co Vás napadne, když se řekne
pohyb?“)
Organizační pokyny
Rozdělení do skupin pomocí puzzle
Dramatický
výstup
Aktivizační
metoda
Výklad
grafické
činnosti
Hromadná
frontální
Hromadná
frontální
Hromadná
frontální
samostatná,
hromadná
skupinová
Mapa
mapa
puzzle
2 min.
5 min.
5 min.
5 min.
Hlavní
část:
Stanoviště FYZIKA Učitel nachystá pomůcky a upevní na chodbě drát na
obou koncích ke stabilním předmětům (např. trubka od
topení) tak, aby byl v dobře viditelné výšce nad zemí a
byl dostatečně dlouhý (alespoň 5 m).
Učitel uvede motivační otázku: Jak asi funguje kosmická
raketa? Žáci odpovídají.
Učitel objasní princip pohonu rakety a seznámí žáky
s připravovaným pokusem. Nato vybídne žáky, aby se
shromáždili okolo něj – v blízkosti jednoho upevněného
konce drátu.
Na porcelánovou misku dá asi půl malé lžičky
manganistanu draselného, ke kterému přikápne cca 3
kapky koncentrované kyseliny sírové, aby vznikla kaše.
Následně tyčinkou nanese část kaše na knot lihového
kahanu.
Po
kápnutí
koncentrované
kyseliny
sírové
k
manganistanu draselného se vytvoří kaše, která má
tmavě zelenou barvu. Po nanesení kaše manganistanu
draselného s koncentrovanou kyselinou sírovou na knot
lihového kahanu dojde k jeho vzplanutí.
Učitel do láhve nelije trošku technického lihu, uzavře ji
víčkem s otvorem a zatřese s ní, přičemž otvor uzavře
palcem. Vybídne žáky, aby láhev zahřívali dlaněmi, čímž
se zajistí lepší odpařování lihu. Asi po minutě zavěsíme
láhev oky na připevněný drát hrdlem k sobě. Stojíme
vedle láhve, nikdy ne za uzávěrem! Zapálí špejli a tu
přiloží k otvoru ve víčku láhve. Unikající páry se
intenzivně vznítí, expandují a láhev se protipohybem
vymrští po drátu na druhou stranu.
Žáci sledují pokus. Vyzkouší si výrobu rakety a její
spuštění.
Úklid pomůcek.