SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
možnosti psychologického a pedagogického korektivního ovlivnění. /151
30. Syndrom ADHD. Lehká mozková dysfunkce. Příčiny, symptomatologie, vývoj, vliv na
školní výkon, zásady specifického přístupu učitele a rodiče k dítěti s LMD. Organicita v
chování, řeči a kresbě. /157
4
1. Předmět psychologie. Hlavní přístupy ke studiu psychiky: biologický (fyziologický),
behavioristický, psychodynamický, fenomenologický, přístup tvarové psychologie, kognitivní
přístup.
Psychologie je empirická přírodně - společenská věda o člověku.
Slovo psychologie má původ v řečtině (psyché – duše, logos – rozum).
Psychologie byla původně součástí filozofie, jako samostatná věda se začala vyčleňovat ve 2. pol. 19.
stol. Za jejího zakladatele je považován německý psycholog Wilhelm Wund, který r.1879 založil 1.
psychologickou laboratoř na světě (v Lipsku).
Jejím předmětem je prožívání a chování jedince.
Prožívání – je souhrnným označením všech vnitřních subjektivních psychických procesů a stavů
(např. vjemy, představy, emoce, procesy řešení problému, rozhodování, vybavování z paměti apod.)
Člověk si psychické procesy a stavy uvědomuje jen do určité míry, proto můžeme rozlišit vědomé a
nevědomé prožívání.
Prožívání se projevuje navenek v chování člověka (např. výraz emocí), ve slovních projevech a
výpovědích.
Chování – je souborem vnějších projevů člověka, (které jsou zpracováním a vyjádřením vnitřní
situace člověka).
Je to jakákoliv lidská tělesná aktivita, kterou lze pozorovat, zaznamenávat nebo měřit. Chování
zahrnuje mimiku a gestikulaci (např. projevující radost, překvapení, rozmrzelost apod.) vegetativní
reakce (zblednutí, zčervenání, změny v dýchání, zvýšení krevního tlaku, tepové frekvence, pocení
atd.) Patří sem také řeč. (Chování lze dělit také na verbální a neverbální. Řečové projevy si
uvědomujeme a řídíme je, zatímco neverbální chování si často neuvědomujeme, je mimovolní.)
Osobnost člověka je však mnohem více než proces chování a prožívání – k poznání osobnosti je
nezbytné zkoumat tyto procesy v dalších souvislostech. Chování a prožívání jsou vždy projevem
osobnosti určitého člověka s jeho individuálními vlastnostmi a dispozicemi ve vzájemném působení
s prostředím.