SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
6
Tento směr je založen na celostním chápání psychického dění – jde o nadřazenost celku nad částmi
- zakladatelé: něm.psycholog M. Wertheimer, K. Koffka a W. Kohler
- využívána je metoda introspekce
KOGNITIVNÍ PŘÍSTUP
- kognitivní psychologie se zrodila v 50. a 60. letech v USA
- Jean Piaget – uveřejnil teorii kognitivního vývoje
- předmětem studia jsou mentální, především poznávací procesy
- kognitivní psychologie chápe lidskou psychiku jako systém zpracování informací
Zkoumá způsoby, kterými si utváříme mentální reprezentace okolního světa, reflektujeme své vlastní
prožívání a psychické dění druhých lidí. Zjišťuje, jak se učíme, pamatujeme si minulost a plánujeme
budoucnost, jak uvažujeme, rozhodujeme se a užíváme jazyk.
7
2. Cíl psychologie jako vědy. Základní a aplikované psychologické disciplíny. Vztah psychologie
k příbuzným vědám. Biologická, sociální a osobnostní determinovanost psychiky. Periodizace
psychického vývoje.
Cíl psychologie jako vědy: (Plháková, 2007)
Psychologové si kladou čtyři obecné cíle: popsat, vysvětlit a předvídat lidské chování a prožívání.
Získané poznatky chtějí využívat ke zvyšování lidské spokojenosti a zdraví.
1) POPSAT rozmanité projevy chování a duševního dění (prožívání). Psychologové se snaží zjistit,
jak lidé myslí, cítí a jednají v nejrůznějších situacích. (metody – např. pozorování, rozhovor,
experiment, standarizované diagnostické testy.)
2) VYSVĚTLIT jaký je význam získaných údajů. Vytváří se různé psychologické teorie, které
vysvětlují lidské chování a prožívání. Než je nějaká teorie přijata musí být empiricky ověřena.
Původní teorie je však často nutné pozměnit, nebo dokonce nahradit novými. Fakta ověřená
empirickými výzkumy nelze pokládat za stabilní a trvalá. Svět se rychle mění – např. údaje, které byly
nashromážděny před 40 či 50 lety o lidské sexualitě, rozdílech mezi muži a ženami, dnes již neplatí.
3) PŘEDVÍDAT lidské chování a prožívání. Kvalitní, dobře ověřená teorie by měla umožňovat
předvídání další dějů. Např. Jean Piaget - teorie kognitivního vývoje – na jejím základě lze předvídat,
jaké kognitivní operace bude provádět zdravé dítě určitého věku.
4) VYUŽÍVAT získané znalosti ke zvyšování lidské spokojenosti a zdraví – jedná se o
nejvýznamnější cíl psychologie. V tomto smyslu se psychologie řadí mezi pomáhající profese
O realizaci tohoto cíle usilují zejména klinická a poradenská psychologie.