SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
10
usiluje o dobrý výkon a jeho prostřednictvím o své uplatnění a prosazení. Pokud
v tomto úkolu neuspěje, má pocit méněcennosti, snížené sebevědomí
5) Dospívání: ego-identita oproti zmatení rolí (12-19let)
- dospívající hledá vlastní identitu, následkem neúspěchu je zmatení rolí. Zmatení rolí
znamená, že jedinec nemá jasnou představu, jakým člověkem je nebo jakou roli by měl
v životě zaujmout.
6) Raná dospělost: intimita oproti izolaci (19-25 let)
- na to navazuje hledání intimity – důvěrného spojení s jiným člověkem např. manželství.
Člověk, který si vybudovat dostatečně pevnou identitu, je připraven sdílet s milovanou
bytostí společnou, párovou identitu.
7) Střední dospělost: generativita oproti stagnaci (25-50 let)
- generativita – tvořivé sebenaplňování v rolích pečování o děti, v povolání, širší společnosti,
může být v konfliktu s pocitem osobní stagnace
8) Pozdní dospělost a stáří: sebepřijetí/integrita oproti zoufalství (od 50 let)
- člověk by měl dosáhnout osobní integrity, tj. přijetí celku vlastního života s jeho pozitivním
hodnocením, naproti tomu se objevuje strach ze smrti, zoufalství
Úspěšné absolvování 8 stadií také přináší něco, co Erikson nazval životní mohutnosti nebo základní
adaptivní vlastnosti ego. Jsou to: kojenecký věk – naděje, batolecí věk – vůle, předškolní věk – účel,
mladší školní věk – kompetence, dospívání – věrnost, raná dospělost – láska, střední dospělost – péče
a pozdní dospělost a stáří – moudrost.
Erikson netvrdí, že se každá z těchto mohutností objevuje pouze v daném stadiu, nýbrž že její
osvojování dosahuje v tomto období patřičné zralosti.