SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Osobnostní determinovanost psychiky - tzn. jedinečnost každého člověka
Hybnou silou vývoje jedince jsou také jeho vlastní psychické procesy a vlastnosti
Biologické, sociální a osobnostní faktory nepůsobí izolovaně, ale ve vzájemné interakci.
PERIODIZACE PSYCHICKÉHO VÝVOJE
Švancarova periodizace – snaží se sloučit somatický, psychický, sociální a emocionální vývoj jedince
prenatální období–od oplození do 3. týdne embryo, pak plod, perinatální, postnatální období:
do konce 1. měsíce – novorozenec, do 1 roku – kojenec, do 3 let batole, 3-6let předškolní věk, 6-11 let
- mladší školní věk, 12-15 let starší školní věk, 15-18,20 let- adolescence, 20-30 let mladá dospělost,
30 – 45 let střední dospělost, 45-60 let starší dospělost, 60–75 let počáteční stáří, od 75 let pokročilé
stáří
Jean Piaget – teorie kognitivního vývoje – kognitivní vývoj v dětském věku rozdělil do několika etap:
1. stádium – senzomotorické období (0 – 2 roky)
2. stádium – předoperační období (2 – 7 let)
a) předpojmové, symbolické (2 – 4 roky), b) názorné, intuitivní (4 – 7 let)
3. stádium – konkrétních logických operací (7 – 11 let)
4. stádium – formálních operací (od 12 let)
Erik Erikson – vychází z předpokladu, že jedinec musí na každém stupni vývoje vyřešit určitý
psychosociální konflikt. Erikson navázal na teorii Sigmunda Freuda (vycházel z psychoanalýzy),
kterou přetvořil a doplnil. Vývoj lidského života člení na 8 etap:
1) Kojenecký věk: důvěra oproti nedůvěře (0–1 rok)
- dítě musí získat pocit základní důvěry v život, důležitý je vztah s matkou - na základě
tohoto primárního vztahu se formuje vztah k okolnímu světu
2) Batolecí věk: samostatnost (autonomie) oproti studu a pochybám (1-3 roky)
- dítě se osamostatňuje, pokud je však vystaveno dospělým, kteří vnímají tuto snahu o
samostatnost jako vzpurnost, začínají o sobě pochybovat a jsou zmateny, nebo dokonce
zahanbeny. Snaha o samostatnost by tedy měla být přijímána s pochopením, určit pouze
rozumné meze, které musí batolata zachovávat, aby zase neomezovaly jiné lidi
3) Předškolní věk: iniciativa oproti vině (3-6 let)
- iniciativa je pokračováním samostatnosti směrem ke konkrétnější, cílené činnosti. Stejně
jako je tomu u samostatnosti, je-li iniciativa mařena, děti mají o sobě pochybnosti, city
viny, pocity, že v souvislosti s touto je s nimi něco v nepořádku.
4) Mladší školní věk: snaživost oproti méněcennosti (6-12 let)
- v období mladšího školního jsou děti postaveny před úkol naučit se snaživosti, dítě