Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Osobnostní determinovanost psychiky - tzn. jedinečnost každého člověka 
Hybnou silou vývoje jedince jsou také jeho vlastní psychické procesy a vlastnosti 
 
Biologické, sociální a osobnostní faktory nepůsobí izolovaně, ale ve vzájemné interakci. 

PERIODIZACE PSYCHICKÉHO VÝVOJE 

Švancarova periodizace  – snaží se sloučit somatický, psychický, sociální a emocionální vývoj jedince 
prenatální období–od oplození do 3. týdne embryo, pak plod, perinatální, postnatální období: 
do konce 1. měsíce – novorozenec, do 1 roku – kojenec, do 3 let batole, 3-6let předškolní věk, 6-11 let 
- mladší školní věk, 12-15 let starší školní věk, 15-18,20 let- adolescence, 20-30 let mladá dospělost, 
30 – 45 let střední dospělost, 45-60 let starší dospělost, 60–75 let počáteční stáří, od 75 let pokročilé 
stáří 
 
Jean Piaget – teorie kognitivního vývoje – kognitivní vývoj v dětském věku rozdělil do několika etap: 
 

1.  stádium – senzomotorické období (0 – 2 roky) 
2.  stádium – předoperační období (2 – 7 let) 

a) předpojmové, symbolické (2 – 4 roky), b) názorné, intuitivní (4 – 7 let) 

3.  stádium – konkrétních logických operací (7 – 11 let) 
4.  stádium – formálních operací (od 12 let) 

Erik  Erikson  –  vychází  z předpokladu,  že  jedinec  musí  na  každém  stupni  vývoje  vyřešit  určitý 
psychosociální  konflikt.  Erikson  navázal  na  teorii  Sigmunda  Freuda  (vycházel  z psychoanalýzy), 
kterou přetvořil a doplnil. Vývoj lidského života člení na 8 etap: 
 
1) Kojenecký věk: důvěra oproti nedůvěře (0–1 rok) 
 - dítě musí získat pocit základní důvěry v život, důležitý je vztah s matkou - na základě      
    tohoto primárního vztahu se formuje vztah k okolnímu světu 
 
2) Batolecí věk: samostatnost (autonomie) oproti studu a pochybám (1-3 roky) 
- dítě se osamostatňuje, pokud je však vystaveno dospělým, kteří vnímají tuto snahu o    
   samostatnost jako vzpurnost, začínají o sobě pochybovat a jsou zmateny, nebo dokonce 
   zahanbeny. Snaha o samostatnost by tedy měla být přijímána s pochopením, určit pouze  
   rozumné meze, které musí batolata zachovávat, aby zase neomezovaly jiné lidi 
 
3) Předškolní věk: iniciativa oproti vině (3-6 let) 
  - iniciativa je pokračováním samostatnosti směrem ke konkrétnější, cílené činnosti. Stejně  
    jako je tomu u samostatnosti, je-li iniciativa mařena, děti mají o sobě pochybnosti, city  
    viny, pocity, že v souvislosti s touto je s nimi něco v nepořádku. 
 
4) Mladší školní věk: snaživost oproti méněcennosti (6-12 let) 
  - v období mladšího školního jsou děti postaveny před úkol naučit se snaživosti, dítě  

Témata, do kterých materiál patří