SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
systém
nestrukturované – pozorování spontánní činnosti bez přípravy pozorovacího systému
Záznam pozorování: pozorovací arch, karty, škály, deník, magnetofon, videokamera
12
Při pozorování můžeme využít škálování, kdy pomocí zvolené stupnice (škály) posuzujeme míru
určité kvality. Škála - numerická (1 – 2 – 3 – 4 – 5 – N), kategoriální (stále – velmi často – často –
občas – nikdy – N) nebo grafická (hodnocení je vyjádřeno graficky, nejčastěji na přímce – v poloze
svislé nebo vodorovné).
Mívá obvykle lichý počet stupňů (3, 5, 7) spolu se stupněm N (= nemohu se vyjádřit, nehodí se) a je
často bipolární: např. Posuzovaný žák je v hodinách matematiky: pasivní– 1– 2– 3– 4 – 5–aktivní-N
Experiment (pokus) – zkoumá záměrně navozené jevy v předem připravených a přesně
kontrolovaných podmínkách.
Přirozený experiment – jedinec se cítí jakoby v přirozených podmínkách (ve třídě, v pracovně)
Laboratorní experiment – v odborně upravené vědecké laboratoři
Obvyklá forma experimentu probíhá v paralelních skupinách.
1) experimentální skupina – ve které byly zavedena nová koncepce pedagogické práce, nová
metoda nebo nová pomůcka)
2) kontrolní skupina – kde se pracuje tradičním způsobem
Při takovém experimentu je důležitá shodná úroveň srovnávaných skupin (stejný věk, počet osob
intelektově nadprůměrných, průměrných, podprůměrných, atd.) i pedagogických pracovníků.
Metoda dotazování
Rozhovor (interview)
individuální skupinový standarizovaný (řízený) - podle předem promyšlených a připravených otázek
nestandarizovaný (improvizovaný, volný) – otázky nejsou připraveny
polostandarizovaný – je kombinací obou, některé otázky jsou předem připravené, jiné s vývojem