SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Černá nožka – prasátka – zjištění sourozeneckých vztahů
Test ruky – co by mohla ruka právě dělat – test sleduje agresivní tendence
Výzkum v psychologii
Metoda korelační - měření vzájemné závislosti dvou nebo více proměnných, např. výsledky matematického testu mohou
kolerovat s prospěchem dětí z matematiky
- tato metoda se použije k určení, zda některé rozdíly, které máme pod kontrolou, jsou ve vztahu –
korelují - s jinými rozdíly, které nás zajímají
Ve vývojové psychologii:
Metoda longitudiální (podélná) Dlouhá doba sledování jedné a téže skupiny
15
- časově náročný, dlouhé čekání na výsledky, nákladnost – sleduje se většinou od narození po
dospělost (např. Matějček – děti narozené z nechtěných těhotenství, děti z dětských domovů, SOS
vesniček a dětí vychovaných v pěstounské péči + srovnávací skupina dětí z běžné populace
z přijímaného těhotenství)
Metoda transverzální (příčná, průřezová)
Během krátké doby je vyšetřováno více skupin v odlišných věkových fázích
Metoda semilongitudiální - spojuje výhody obou předchozích postupů
- několik věkově odlišných skupin, které jsou po určitou dobu (ale podstatně kratší dobu než u
longitudiálního výzkumu – nejméně po přechod do následující vývojové fáze) sledovány a opakovaně
vyšetřovány
Cíle psychologické diagnostiky žáka - dobrá znalost žáků – závisí na tom učitelova práce a její výsledky, podporuje příznivé emoční klima
vzájemného porozumění a spolupráce ve třídě
- žák kladně hodnotí učitele, který má o něj zájem a snaží se mu porozumět. Učitel se tak pro něj stává
přirozenou autoritou, žák se s ním může identifikovat, ochotně přejímat jeho názory, požadavky,
postoje.