SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Druhá vrstva – osvojené a relativně ustálené řídicí složky duševna (vědomosti, postoje, role aj.)
Z velké části jsou to i cíle vychovatelů a dané společnosti v procesu „socializace“ jedinců. Těžiště
jejich rozvoje spadá zvláště do fáze školního věku dítěte.
Třetí vrstva – projevy reprezentující nejosobnější tendence každého jedince (sebeuvědomování,
sebepoznávání, sebepojetí, sebehodnocení, sebeaktualizaci, seberealizaci.) Rozvíjí se hlavně v období
dospívání.
Čtvrtá vrstva – zahrnuje nejvyšší a nejobecnější útvary duševního dění osobnosti (vzdělanost,
moudrost, charakter) Tato rovina je nositelkou nejzralejších duševních projevů dospělého člověka.VĚDOMÍ
- uvědomování si svého prožívání, tedy sebe sama a okolního světa
Může být chápána v užším a širším slova smyslu: v užším slova smyslu je protikladem bezvědomí (vyjadřuje stupeň bdělosti), v širším slova smyslu je protikladem nevědomí.
Předpokladem vědomí je bdělost (vigilita), která vyjadřuje stav určité aktivace organismu. Míra
bdělosti: maximální bdělost (střeh), běžná bdělost, ospalost, mělký spánek, hluboký spánek,
bezvědomí (kóma).
Lucidita (jasnost, aktivace) kolísá také v průběhu dne. Největších výkonů člověk dosahuje asi okolo
10 hod. dopoledne, pak dochází k poklesu výkonnosti, který je nejnižší okolo 14 hod. Následuje opět
jisté oživení schopnosti výkonu s vrcholem okolo 18 hod. Pak nastává zákonitý pokles výkonnosti,
který trvá celou noc – s vrcholem ve 2 hod. (který je podstatně nižší, než byl ve 14 hod.)