SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
20
Sebepojetí (Já se mi líbí být.) – je osobně volený, osobitý a celistvý obraz sebe sama představující
specifickou složku nedílného a postupně se harmonizujícího komplexu aspektů Jáství
Adolescenti projevují výraznou snahu zbavit se závislosti na cizích příkazech, vzorech, postojích,
dokonce i dané situaci a snaží se co nejnezávisleji formovat vlastní východiska sebepojetí. Zpočátku
projektují samostatnosti, ale nejsou pro ni ještě plně zralí. Jejich hlediska sebepojetí se stávají časem
adekvátnější, osobní, osobitá a integrovaná.
Modely vývoje egoidentity
Charakter „identity“ odpovídá dosažené úrovni osobnosti. Identita (totožnost) byla použita k označení
nositele „subjektivního pocitu jednoty, duševní i morální stálosti a kontinuity osobnosti. Erikson
vypracoval „model vývoje egoidentity“, jednou z jeho kategorií je „krize identity“, která je signálem
počátku „boje mezi egem a superegem“ o dominaci v osobnosti. Od dětského „premortálního a
ideologického stadia“ se tak postupně dospívá až k „etickému stadiu“ zralé dospělosti. Vrcholem je
zformování osobní „hodnotové orientace“, která tvoří významnou součást východisek sebeřízení.
Vývoj sebepojetí egoidentita je "otevřený proces introindividuální geneze", etapovitě navazující již od
dětství po adolescenci. Má obzvlášť významnou funkci v procesu přechodu "výchovy" na
"sebevýchovu". V průběhu dospívání výrazně vzrůstá úsilí po osobním formování subjektivních
hledisek, tedy jedinečné, jednotné a rámcově stabilní podobě sebestylizace. Vývoj sebepojetí vykazuje
několik zobecnitelných posunů.
1) zespolečenšťování a individualizace "Já koncepce" vzniká uvědomělým a aktivním podílem
dospívajícího subjektu, některá východiska formování sebepojetí spočívají ve více či méně
kultivačních podnětech užšího i širšího prostředí obklopujícího jedince od raného dětství.
"Sjednocující aspekty" sociálního učení zahrnuje již "zrcadlový obraz" v očích matky, učitelky,
později i kamarádů, stejně jako výchovný dopad přiměřených "imaginativních aktivit" aj. faktory
širšího životního prostředí. V prvním období dospívání je jeątě určující: "obraz, jaký vyvolávají u
jiných", později dochází k výraznější snaze po nezávislém a jedinečném formování osobních kritérií
sebehodnocení, sebeřízení, tvořících následně základní komponenty vlastního sebepojetí. V procesu
vývoje "sociální identita", spočívající ve ztotožňování se vzory či skupinovými požadavky, vystřídána
samostatně utvářenou "osobní identitou" orientovanou k jedinečným aspektům "subjektivní
sebestylizace" osobnosti.
2) Diferenciace a integrace
a) první rovina integrace se týká Vnitřní jednoty samotné kategorie "sebepojetí". U sebepojetí jde
především o vzájemný soulad tří aspektů, které v sobě zahrnuje (poznávací, prožitkový a
volní).Všechny tyto složky se v procesu vývoje samostatně rozvíjejí a sjednocují tak, aby mohlo
sebepojetí plnit svou nezastupitelnou funkci.
- je formováno zevnitř imaginativně - emotivní cestou a dynamikou permanentní subjekt – objektové
interakce je periodicky modifikováno.
b) druhá rovina integrace se týká vzájemné vazby složek Jáství. Jejich hlediska se stávají v průběhu
vývoje stále propracovanější a bohatší, vyžadují stálou vzájemnou korekci a sjednocování.
c) třetí rovina se pak týká integrační funkce sebepojetí v rámci osobnosti jako celku. Subjektivní
"obraz sebe" se "vnitřním dialogem" stále zpřesňuje a v optimálních podmínkách dospívá i k
vyspělejšímu a vytříbenějšímu výběru autokultivačních podnětů. Díky osobním cílům a hodnotám se
východiska sebepojetí stávají také integrujícím jádrem osobnosti jako celku.
3) Rigidita, labilita a relativní stabilita
Globálnější aspekty sebepojetí si, pokud vykazují funkčnost, uchovávají jistou relativní totožnost.
Osobní relativně stabilní struktura hledisek sebepojetí vystřídá jak rigiditu často neživotných
požadavků určité ideologie, tak labilitu nezralého sebeuvědomování z počátku dospívání. Zachování
kontinuity a při tom i adekvátnost hledisek osobního sebenaplňování záleží na optimálním poměru
"stability" a "přizpůsobování" určitých aspektů sebepojetí. Při vyšší obecnosti a zralosti "osobních
limitů sebepojetí" usiluje jedinec o uchování relativní stability sebekonzistence. Během dospívání