SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
spánku)
záměrná – řídí se vědomým záměrem, cílem (např. představit si stroj podle výkresu)
Interindividuální rozdíly v představách a fantazii jsou značné. Velmi živé představy mají např. děti a
umělci.
POZORNOST – psychický stav, projevující se soustředěním vnímání a dalších psychických procesů
na jeden jev, popř. na jednu činnost
Typy:
bezděčná – je podmíněna změnou prostředí – např. nečekaným zvukem, světlem, silnými
podněty
záměrná – slouží k realizaci dlouhodobé činnosti (např. učení), je závislá na cíli a volním úsilí
V průběhu dětství a mládí se prodlužuje doba pozornosti: 6–7 leté děti – vydrží 10-12 minut,
8-9 leté děti – 15-20 minut, 10-12 leté děti – 20 – 30 minut. Nutná je určitá úroveň pozornosti
při vstupu do školy.
Ani v dospělosti není pozornost neomezená – mohlo by dojít k přetížení organismu
Vlastnosti:
1) výběrovost (selektivita) – člověk se dokáže soustředit na jeden objekt, jednu činnost, např.
soustředím se na svou práci, i když si spolupracovníci povídají
2) distribuce (rozdělování) – pozornost je zaměřena na více činností, např. žena je schopna současně
vařit, prát a povídat si. Je to díky tomu, že vaření a praní má zautomatizované
3) vigilita (přenášení pozornosti) – přenášení pozornosti z jedné činnosti na druhou – např. při řízení
auta si s někým povídám, rozhovor přeruším, dostanu-li se do složitější dopravní situace, nebo např.
pletení a sledování televize
4) kapacita (rozsah) – „magické číslo 7 “ tj. 7 + - 2 podněty současně (tedy 5 až 9 podnětů současně),
pokud jsou však podněty verbální + zrakové – je kapacita pozornosti větší
5) stabilita (stálost) Poruchy: